Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Επιστήμονας προειδοποιεί: Εφιαλτικό σενάριο για την Ελλάδα - Τι θα συμβεί

E-mail Εκτύπωση PDF

 

?•?€???ƒ?„???????½?±?‚ ?€????????????€????????: ?•?†???±?»?„?????Œ ?ƒ???½?¬????? ?³???± ?„?·?½ ?•?»?»?¬???± - ???? ???± ?ƒ?…???²????


Εφιαλτικό είναι το σενάριο για το μέλλον...

Εκατό χώρες στον κόσμο, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, το ένα τρίτο των εδαφών της οποίας υπόκειται σε υψηλό δυνητικό κίνδυνο, απειλούνται με ερημοποίηση.

Αυτό αναφέρουν τα στοιχεία του ΟΗΕ, ο οποίος καθιέρωσε την 17η Ιουνίου ως παγκόσμια ημέρα ευαισθητοποίησης για την αντιμετώπιση του φαινομένου.

«Η ερημοποίηση συνιστά τεράστια απειλή ειδικά για τη λεκάνη της Μεσογείου» επισημαίνει μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο ακαδημαϊκός Χρήστος Ζερεφός. «Η γνώση αυτή προέρχεται τόσο από τα μοντέλα προβλέψεων για τα επόμενα 70 με 80 χρόνια όσο και από το παρελθόν» επισημαίνει ο ίδιος. Όπως υπενθυμίζει, ο πρώτος που περιέγραψε αυτό το φαινόμενο ήταν ο Αριστοτέλης στα «Μετεωρολογικά» του. «Εκεί αναρωτιέται πώς έγινε έρημος η Σαχάρα. Και αναφέρεται σε μια μεγάλη κλιματική αλλαγή για τους μηχανισμούς της οποίας θέτει ερωτήματα» λέει.

Οι αριθμοί αναφέρουν επίσης, πως έως το 2025 περισσότεροι από 1,8 δισεκατομμύρια άνθρωποι θα έρθουν αντιμέτωποι με το πρόβλημα της παντελούς έλλειψης νερού, ενώ τα δύο τρίτα του πλανήτη θα ζουν με την αγωνία της εξάντλησης των αποθεμάτων.

Σημειώνουν ακόμη, πως η ερημοποίηση θα προκαλέσει περισσότερους θανάτους από κάθε άλλη φυσική καταστροφή και πως εξαιτίας του φαινομένου περισσότεροι από 135 εκατομμύρια άνθρωποι θα υποχρεωθούν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους.

Αν υπάρχει μια σημαντική διαφορά με το παρελθόν αυτή είναι η ταχύτητα με την οποία εκδηλώνεται το φαινόμενο. Και σε αυτή την ιλιγγιώδη ταχύτητα πρωτεύοντα ρόλο έχει ο άνθρωπος. «Το χαρακτηριστικό της αποσταθεροποίησης του κλίματος που οφείλεται στον άνθρωπο είναι ότι η αποσταθεροποίηση αυτή εκδηλώνεται σε πολύ μικρή χρονική περίοδο. Στο παρελθόν η αλλαγή αυτή ξεκινούσε και ολοκληρωνόταν σε ένα διάστημα χιλιάδων ετών» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Ζερεφός.

«Σήμερα ξέρουμε ότι υπήρξε μια παρατεταμένη περίοδος ξηρασίας στην εποχή του χαλκού, η οποία σύμφωνα με κάποιους μελετητές διήρκησε τριάντα χρόνια και σύμφωνα με άλλους ακόμη και τριακόσια. Είναι η περίοδος που κατέβηκαν οι Δωριείς από τον Βορρά και κατέλαβαν το Άργος και τις Μυκήνες για να αλλάξει η ροή της Ιστορίας» λέει ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός.

Η ανατολική Πελοπόννησος, που κατέλαβαν τότε οι Δωριείς, θεωρείται σήμερα υψηλού κινδύνου. Στο κόκκινο βρίσκονται ακόμη όλα τα νησιά του Αιγαίου, καθώς και τμήματα της Στερεάς Ελλάδας και της Εύβοιας, καθώς και της Θεσσαλίας, της Μακεδονίας, της Θράκης, όπως και η Κεντρική και η Νοτιοανατολική Κρήτη.

Επιστρέφοντας στο παρελθόν, άλλες γνωστές περίοδοι ξηρασίας ήταν αυτή που ξεκίνησε περίπου το 100 μΧ, ενώ άλλη μία σημειώθηκε κατά τους μεσαιωνικούς χρόνους. «Πιο πρόσφατα, τη δεκαετία του 1970, ξεκίνησε μια νέα περίοδος ξηρασίας στη Βορειοδυτική Αφρική, η οποία διαρκεί δυστυχώς μέχρι σήμερα. Από εκείνη την περιοχή είχαμε τους πρώτους οικολογικούς πρόσφυγες καθώς εξαιτίας της ξηρασίας επεκτάθηκε η έρημος προς τη Σαβάνα» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Χρήστος Ζερεφός.

«Ξέρουμε ότι ο υδροφόρος ορίζοντας στη Βόρεια Αφρική κατεβαίνει και ότι σε οάσεις όπως είναι η Φαράν, στη χερσόνησο του Σινά, που άλλοτε ανέβλυζε το νερό επίγεια -κι εγώ θυμάμαι ως παιδί- τώρα είναι σε βάθος πάνω από 20 και 30 μέτρα. Το γεγονός ότι αυτή η αλλαγή επισυμβαίνει στη διάρκεια της ζωής ενός ανθρώπου σημαίνει πολλά. Το κλίμα πάντα άλλαζε. Αλλά η ανθρώπινη παρέμβαση επέτεινε αυτές τις αλλαγές και γι' αυτό βλέπουμε αυτά τα φαινόμενα» προσθέτει.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο άνθρωπος ευθύνεται κατά 30% με 35% για την αλλαγή του κλίματος. «Εάν δεν κάνουμε κάτι σε λίγο θα ευθύνεται κατά 70% και 80%» επισημαίνει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Ζερεφός.

Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 17 Ιούνιος 2019 22:44 Περισσoτερα...
 

Η αρχαία Ελληνίδα που νίκησε το αντρικό κατεστημένο επιστήμης και φιλοσοφίας

E-mail Εκτύπωση PDF

 

Η σύζυγος του Πυθαγόρα, Θεανώ η Θουρία, που αναδείχθηκε σε σπουδαία αστρονόμο και μαθηματικό της ελληνικής αρχαιότητας


25/10/2017

?— ?±??‡?±???± ?•?»?»?·?½?????± ?€???… ?½?????·?ƒ?? ?„?? ?±?½?„??????Œ ???±?„???ƒ?„?·???­?½?? ???€???ƒ?„?????·?‚ ???±?? ?†???»???ƒ???†???±?‚

 

Η αρχαία Ελλάδα πέρασε στην Ιστορία ως η πατρίδα της φιλοσοφίας και του στοχασμού, των τεχνών και των γραμμάτων, αν και το πνεύμα ήταν κατά γενική ομολογία μια εξόχως ανδρική υπόθεση.

Παρά τη διαδεδομένη ωστόσο πεποίθηση, ανασύρονται αρκετά ονόματα γυναικών φυσικών φιλοσόφων που άφησαν το δικό τους χνάρι σε κείνες τις πρώιμες εποχές.

Καμιά τους ωστόσο δεν ήταν γνωστότερη από τη Θεανώ, που ήταν και σύζυγος του μεγάλου Πυθαγόρα, αν και δεν περιορίστηκε στον ρόλο του παραστάτη. Οι ιστορικοί δεν μπορούν βέβαια σήμερα να καταδείξουν επακριβώς τον ρόλο της στις μυστικιστικές και επιστημονικές έρευνες του Πυθαγόρα, αποτελώντας αντικείμενο διαμάχης ο βαθμός της εμπλοκής της στην ίδια την πυθαγόρεια φιλοσοφία.

Μόνο που η Θεανώ δεν το χρειάζεται πιθανότατα αυτό, καθώς άφησε δικό της έργο πίσω της και επαινέθηκε από πλήθος μεταγενεστέρων για τη συνεισφορά της στην αρχαιοελληνική επιστήμη.

Ως σημαντική μαθηματικός, αστρονόμος και κοσμολόγος του 6ου αιώνα π.Χ. θα περνούσε στα ιστορικά κιτάπια, αποδίδοντάς της ακόμα και την τρισμέγιστη ανακάλυψη της Θεωρίας της Χρυσής Τομής, του «χρυσού αριθμού» φ, που τόσο κεφαλαιώδη ρόλο θα διαδραμάτιζε στην αποκάλυψη των φυσικών νόμων αλλά και τη δημιουργία των ανθρώπινων οικοδομημάτων! Δική της ήταν επίσης και η εξίσου σημαντική θεωρία της Αρμονίας των Αριθμών.

Η Θεανώ μαθήτευσε δίπλα στον μεγάλο δάσκαλο και μύστη Πυθαγόρα, όταν εκείνος πέρασε από τη Σάμο στην Κάτω Ιταλία, και γοητεύτηκε από τη μυστηριώδη διδασκαλία του κατά τριάντα χρόνια μεγαλύτερού της σάμιου φιλοσόφου.

Το ζευγάρι μετατράπηκε στο βαρύ πυροβολικό του ελληνικού πνεύματος του 6ου αιώνα π.Χ., αν και η Θεανώ συνέχισε τη δράση της και μετά τον θάνατο του συζύγου της. Εγκατέλειψε τη Μεγάλη Ελλάδα, εγκαταστάθηκε με τα παιδιά της στη Σάμο και συνέχισε την πυθαγόρεια παράδοση, διαδίδοντας το έργο του στον ελλαδικό χώρο και αναλαμβάνοντας τη διοίκηση των πυθαγόρειων σχολών.

Και βέβαια έγραψε πολύ: «Κοσμολογία», «Θεώρημα της Χρυσής Τομής», «Θεωρία των Αριθμών», «Κατασκευή του Σύμπαντος», «Ο Βίος του Πυθαγόρα» (που δεν σώζεται) και το «Περί αρετής», ενσαρκώνοντας τον φιλόσοφο-πανεπιστήμονα της εποχής. Δίδαξε αστρονομία και μαθηματικά, επιμελήθηκε τη διάδοση του πυθαγόρειου έργου και δεν σταμάτησε ποτέ την επιστημονική και διδακτική της δράση, κρατώντας άσβεστο το πνεύμα του συζύγου της.

Του πρώτου της συζύγου, καθώς ήταν μια γυναίκα που αγαπούσε τη ζωή. Ξαναπαντρεύτηκε λοιπόν έναν στενό μαθητή του εκλιπόντος Πυθαγόρα, τον Αρισταίο, ο οποίος ήταν αρχηγός πια της πυθαγόρειας κοινότητας. Και είχε έτοιμη μια απάντηση σε όλα, όπως ας πούμε πώς είναι δυνατό να συνυπάρχουν γυναίκα και άνδρας: «Θεανω  η πυθαγορική φιλόσοφος ερωτηθείσα πώς άν δύναιτο γυνή καί ανήρ συμπεριφέρεσθαι αλλήλοις είπεν· "εάν μάθωσι τις αλλήλων οργής φέρειν" (διασώζεται στο «Gύomologium Vaticanum», μια ανθολογία αρχαιοελληνικών γνωμικών).

Τη Θεανώ τη Θουρία αναφέρουν ο Αθήναιος ο Ναυκρατίτης, ο Διογένης ο Λαέρτιος, ο νεοπλατωνικός Ιάμβλιχος, αλλά και το εγκυκλοπαιδικό Λεξικό της Σούδας (ή Σουίδας), ως τη διασημότερη γυναίκα αστρονόμο και κοσμολόγο της αρχαιότητας....

Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 17 Ιούνιος 2019 22:21 Περισσoτερα...
 

Σημαντική Ανακοίνωση

E-mail Εκτύπωση PDF

Παρακαλούνται τα Μέλη που καταθέτουν τα ποσά των Συνδρομών τους στον τραπεζικό λογαριασμό του Σωματείου, να αναφέρουν οπωσδήποτε και το ονοματεπώνυμο τους.

Όσα Μέλη έχουν καταθέσει ποσά, αλλά δεν έχουν παραλάβει με το ταχυδρομείο την σχετική απόδειξη του Σωματείου, παρακαλούνται να επικοινωνήσουν μαζί μας στο τηλέφωνο 2310 485 000 (εσωτ. 112) για να μας ενημερώσουν σχετικά, επειδή υπάρχουν στον τραπεζικό μας λογαριασμό κατατεθειμένα ποσά, χωρίς να γνωρίζουμε τους καταθέτες.

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 11 Ιούνιος 2019 10:14
 

A New Journey-NOESIS Official Soundrack

E-mail Εκτύπωση PDF

 

ΙΟΎΝΙΟΣ 10, 2019

Ένα νέο ταξίδι

 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=037

 

Tο ΝΟΗΣΙΣ ξεκινά μια νέα προσπάθεια να προχωρήσει σε νέες συνεργασίες με μουσικές, καλλιτεχνικές και δημιουργικές δυνάμεις της πόλης και να προσφέρει εκπαίδευση και ψυχαγωγία με τον μοναδικό τρόπο που μπορεί η μουσική να μιλήσει και να αγγίξει την καρδιά και το μυαλό μας.

Η τεράστια και παγκόσμια δύναμη της μουσικής να μεταδώσει μηνύματα, να συγκινήσει, να παράγει συναισθήματα και βιώματα, να προκαλεί επαναστάσεις, να αναπαράγεται και να εξελίσσεται με γοργούς και θεαματικούς ρυθμούς είναι εντυπωσιακό φαινόμενο.

Διαχρονικά, κάθε νέα γενιά μιλά τη δική της γλώσσα και δημιουργεί νέες μουσικές τάσεις και κατευθύνσεις επηρεασμένη από τη νέα τεχνολογία, την καθημερινότητα, τα προβλήματα και θέματα που την απασχολούν και βρίσκουν διέξοδο στο τραγούδι και στην Τέχνη της μουσικής.

Αδιαμφισβήτητα η μουσική αποτελεί το μεγαλύτερο δημιούργημα της ανθρώπινης πνευματικής και ψυχικής ευφυίας και ανθρώπινης δημιουργίας.

Με τη ραγδαία διείσδυση των ψηφιακών μέσων επικοινωνίας και του διαδικτύου, η εικόνα και τα μουσικά βίντεο εκτόξευσαν την μουσική σε νέα πεδία και τομείς Τέχνης και ψηφιακής τεχνολογίας.

Τα μουσικά όργανα, το οπτικοακουστικό θέαμα, οι τεχνικές ηχογράφησης, η υποστήριξη των καλλιτεχνών από ομάδες επαγγελματιών, με πολλές και διαφορετικές ειδικότητες, αποτελούν ένα σύνολο που μεταδίδει τον ήχο με συνοδεία τη δύναμη της εικόνας και της τεχνολογίας.

Είναι πραγματικά μια βιομηχανία με όλα τα στοιχεία της καινοτομίας, της πρωτοτυπίας και του πειραματισμού της ανθρώπινης σκέψης και ενσυναίσθησης.

Η αρχή για το νέο μας ταξίδι στο χώρο της Τέχνης ξεκίνησε. Η χρήση της μουσικής και της ψηφιακής τεχνολογίας για να αντιληφθούμε και να μεταδώσουμε ανθρώπινες αξίες και σύγχρονους προβληματισμούς, οι συνεργασίες με τις δυνάμεις της πόλης μας, η χαρά και ο ενθουσιασμός μας ελπίζουμε να βρει ανταπόκριση και να αγκαλιαστεί από όλους.

Ευχαριστούμε θερμά τον Γιώργο Φωκά, που ενθουσιάστηκε με την ιδέα και αγκάλιασε τη νέα προσπάθεια με τη σύνθεση, τις μουσικές του γνώσεις και τον επαγγελματισμό που τον διακρίνει σαν καλλιτέχνη και σαν άνθρωπο.

Ευχαριστούμε ακόμη τους υπόλοιπους συντελεστές:
Script/Direction/Edit: Nikos Vafeidis
Director of Photography: Synodinos Moschidis
Camera operator: Kostas Poulios
Visual effects/Animation: Red Puzzle
Make up artist: Maria Doumpa
Guitar/Vocals: George Fokas
Drums: Nikos Vafeidis
Bass: Dimitris Yalamas
Keyboards: Diamantis Karagiannakidis
Backing vocals: Hary Doulkas / Dimitra Sideridou
Virus/Mask: Marios Zardavas
Teacher: Hary Doulkas
Tennagers: Iordanis Champidis, Sofia Folia, Orestis Kaloumenos
Recorded & mixed at: Mix Studio Thessaloniki by Fotis Demertzis
Mastering: Apostolos Siopis, Odeon Mastering
Filmed at: Noesis Science center, thessaloniki and Vassiliadis Schools, Thessaloniki
Presented by Noesis Art and George Fokas

Καλή ακρόαση και καλή θέαση, καλή αρχή και καλή συνέχεια στο ταξίδι!

 

Η παράξενη ομορφιά της Φυσικής

E-mail Εκτύπωση PDF

physicsgg

Φυσικοί και Φυσική από το διαδίκτυο

 

 

Posted on 02/06/2019

 

Στις 24 Μαΐου άφησε την τελευταία του πνοή στο σπίτι του, στη Σάντα Φε της Καλιφόρνιας, ο Μάρεϊ Γκελ-Μαν, μία από τις μεγαλύτερες φυσιογνωμίες της Φυσικής στο δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα. Ο Μάρεϊ Γκελ-Μαν γεννήθηκε τη 15η Σεπτεμβρίου του 1929 στη Νέα Υόρκη, από Εβραίους γονείς που είχαν μεταναστεύσει από την Αυστροουγγαρία. Στα παιδικά του χρόνια η οικογένειά του αντιμετώπισε οικονομική στενότητα, καθώς η Αμερική περνούσε τα δύσκολα χρόνια της Μεγάλης Υφεσης.

Από πολύ νωρίς έδωσε δείγματα οξύνοιας και τεράστιου εύρους ενδιαφερόντων. Τελείωσε το λύκειο σε ηλικία μόλις 14 ετών και σκεφτόταν να ασχοληθεί με την αρχαιολογία. Ο πατέρας του τον αποθάρρυνε, λέγοντάς του ότι θα πεινάσει, και τον παρότρυνε να γίνει μηχανικός. Τελικά διάλεξε τη Φυσική ως συμβιβαστική λύση. Αφού σπούδασε στο Γέιλ, απέκτησε διδακτορικό από το Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Mασαχουσέτης μόλις στα 21 του χρόνια.

διαβάστε επίσης: «Remembering Murray Gell-Mann
(1929?2019), Inventor of Quarks«, Stephen Wolfram

Αν και το ταλέντο του στις θετικές επιστήμες προμήνυε λαμπρή καριέρα, ο Γκελ-Μαν δεν κλείστηκε ποτέ στους στενούς τοίχους της ειδικότητάς του. Έμαθε αρκετές γλώσσες ?εκφώνησε στα σουηδικά την ομιλία του για την αποδοχή του βραβείου Νομπέλ, στη Στοκχόλμη? και κατέπλησσε τους συνομιλητές του με τις γνώσεις του γύρω από την παλιά του αγάπη, την αρχαιολογία, τους

ανατολικούς πολιτισμούς, τη γλωσσολογία και την ορνιθολογία.

Ανέπτυξε ταλέντο στο να βαφτίζει τις επιστημονικές του επινοήσεις με λέξεις δανεισμένες από τη λογοτεχνία, που καρφώνονται στο μυαλό των μη ειδικών. Το 1953 εισηγήθηκε, μαζί με Ιάπωνες ερευνητές, έναν καινούργιο κβαντικό αριθμό για να ερμηνεύσει την αλλόκοτη συμπεριφορά ορισμένων σωματιδίων και τον βάφτισε «παραδοξότητα», εμπνευσμένος από τον Βάκωνα, που έγραψε ότι «δεν υπάρχει εξαιρετική ομορφιά χωρίς την ανάλογη παραδοξότητα».

Αργότερα, κατάφερε να βάλει τάξη σε αυτό που οι φυσικοί της εποχής του αποκαλούσαν «ζωολογικό κήπο των στοιχειωδών σωματιδίων». Για την πρώτη γενιά της Κβαντικής Φυσικής (Αϊνστάιν, Σρέντιγκερ, Χάιζενμπεργκ, Ντιράκ, Μπορ κ.ά.) ο μικρόκοσμος ήταν αρκετά απλός: τα πρωτόνια και τα νετρόνια συγκροτούν πυρήνες και αυτοί σχηματίζουν, μαζί τα ηλεκτρόνια, τα άτομα. Ωστόσο στις δεκαετίες του ?50 και του ?60 αστρονομικές παρατηρήσεις και πειράματα σε επιταχυντές υψηλών ενεργειών φανέρωσαν την ύπαρξη σωρείας νέων σωματιδίων.

Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 10 Ιούνιος 2019 10:41 Περισσoτερα...
 


Σελίδα 2 από 172

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ

Διαφήμιση

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1934

Δημιουργείται τεχνητή ραδιενέργεια.

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

ΤVSpot Τεχνικού Μουσείου