Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Φώτης Καφάτος: μια ζωή πρότυπο

E-mail Εκτύπωση PDF

Η διαδρομή προς την κορυφή δεν άλλαξε ποτέ την κρητική ψυχή του μεγάλου επιστήμονα και ανθρώπου

Φώτης Καφάτος: μια ζωή πρότυπο
Ο νεαρός καθηγητής με τα μακριά μαλλιά καμαρώνει την κόρη του
κατά τη διάρκεια μιας από τις εκδρομές που οργάνωνε για τους φοιτητές του

Δεν υπάρχει άνθρωπος που γνώρισε τον Φώτη Καφάτο και δεν συνειδητοποίησε πολύ γρήγορα ότι ήταν γνήσιο παιδί της Κρήτης. Τον λάτρευε τον τόπο του και τον τιμούσε, όχι μόνο με λόγια αλλά και με έργα. Και χωρίς καμιά διάθεση να κάνουμε φτηνή ψυχολογία θα τολμήσουμε να πούμε ότι η Κρήτη υπαγόρευσε στον Φώτη Καφάτο την πορεία της ζωής του. Μιας ζωής που άρχισε ίσως στη φτωχότερη γωνιά της Ευρώπης τη χρονιά που ξέσπασε ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος.

Αλλά αυτά που πιθανόν οι μοίρες στέρησαν, κυρίως στα πρώτα χρόνια της ζωής του, σε υλικά αγαθά τα επέστρεψαν αλλιώς. Η ευφυΐα του παιδιού λάμπει από νωρίς προς μεγάλη ικανοποίηση των γονέων που, όπως ο ίδιος έχει πει, είναι τα πρότυπά του. Ο πατέρας, Κώστας Καφάτος, είναι αυτοδημιούργητος. Με καταγωγή από το ορεινό χωριό Μοναστηράκι του Ρεθύμνου, φεύγει στις ΗΠΑ για σπουδές Φυτοπαθολογίας στο Πανεπιστήμιο Κορνέλ σε μια εποχή που δεν ήταν σύνηθες τα παιδιά να παίρνουν τον δρόμο της ξενιτιάς για να σπουδάσουν. Ο Κώστας Καφάτος παίρνει την αμερικανική υπηκοότητα, αλλά επιστρέφει για να βοηθήσει τον τόπο του. Το κάνει ως καθηγητής στη Γεωργική Σχολή των Ασωμάτων, αλλά κυρίως μέσω της προστασίας των καλλιεργειών της ελιάς. Με την αφοσίωση στη δουλειά του κατακτά τις καρδιές των συμπολιτών του που τον ονομάζουν «μέγα δακοκτόνο». Παντρεύεται τη δασκάλα Ελένη Ξηρουδάκη, η οποία προέρχεται από οικογένεια με βυζαντινές περγαμηνές και η οποία παύει να εργάζεται για να ασχοληθεί με την ανατροφή των τριών γιων της: του πρωτότοκου Αντώνη, του Φώτη και του «μεταπολεμικού» Μηνά.

Η οικογένεια ζει σε ένα μεγάλο σπίτι μέσα στα τείχη της Φορτέτσας του Ηρακλείου. Στον πόλεμο, το σπίτι επιτάσσεται από τους Γερμανούς που παραχωρούν δύο μικρά εξωτερικά δωμάτια στους ιδιοκτήτες. Ο πατέρας είναι αναγκασμένος να κρύβεται και τα παιδιά μεγαλώνουν με τη γιαγιά και τη μητέρα που τους δίνει τα πρώτα μαθήματα. Και ενώ τα παιδιά ζουν πολύ φτωχικά (η μητέρα θηλάζει τον Φώτη ως την Απελευθέρωση), είναι αναγκασμένα να μοιράζονται τον ίδιο κήπο με τον γερμανό αξιωματούχο που κάνει επίδειξη πλούτου ταΐζοντας το μικρό σκυλάκι του με όλου του κόσμου τα καλά.

Η Απελευθέρωση σημαίνει και την επιστροφή στην κανονικότητα. Τα χρήματα δεν είναι πολλά, αλλά η οικογένεια ανήκει στην κοινωνική ελίτ του Ηρακλείου και ο Φώτης εκτίθεται σε συζητήσεις για την ιστορία και την ποίηση, και έρχεται σε επαφή με την κλασική μουσική. Διαπρέπει στο σχολείο από την πρώτη ως την τελευταία μέρα, με τους καθηγητές του στο διάσημο λύκειο «Ο Κοραής» να κρατούν τα γραπτά του ως παραδείγματα για τις επόμενες τάξεις.

Από τις μεγαλύτερες χαρές της παιδικής ηλικίας του Φώτη είναι οι εκδρομές στο πατρογονικό Μοναστηράκι, όπου έρχεται σε επαφή με τη λαϊκή σοφία των ηλικιωμένων συγχωριανών του, των οποίων τον έπαινο επιζητεί. Να πώς περιέγραψε ο ίδιος τα καθοριστικά για την ανάπτυξη της προσωπικότητάς του παιδικά χρόνια σε μια συζήτησή μας ένα καλοκαίρι στην αγαπημένη του Σούγια. «Κεντρικό σημείο της ζωής μου είναι η αγάπη της ιστορίας, των ριζών. Για μένα το Μοναστηράκι ήταν ίνδαλμα. Θαύμαζα τον τοπικό πολιτισμό, την αυστηρότητα των χωρικών, τη γήινη σοφία τους. Η οικογένειά μου ήταν αυστηρή. Και οι δύο γονείς μου ήταν της λογικής που έλεγε αγάπα το παιδί σου αλλά να μην το κατέχει! Έτσι, ενώ άκουγα γύρω μου, κυρίως από τους δασκάλους, ότι ήμουν έξυπνος και πως έπρεπε να σκέφτομαι πρωτότυπα, είχα στα αφτιά μου και τα λόγια των γονέων μου που δεν με άφηναν να κομπάσω ποτέ. "Αν έχεις ένα θείο δώρο, έχεις και ευθύνη να το καλλιεργήσεις, όχι μόνο για σένα, αλλά για όλη την οικογένεια" έλεγε η μητέρα μου. "Τους προγόνους ντράπου" έλεγε ο πατέρας μου. Και για μένα πρόγονοι δεν ήταν μόνο οι της οικογένειας αλλά και οι συγχωριανοί μου. Εκεί οι άνθρωποι έχουν έναν πολιτισμό εκατοντάδων χρόνων, είναι περήφανοι, δεν γονυπετούν, δεν χαρίζονται. Ενιωθα κομμάτι αυτής της ιστορίας και ήξερα από παιδί ότι έπρεπε να την τιμήσω. Και σήμερα που σου μιλώ, ο έπαινος του προέδρου του Χάρβαρντ δεν αξίζει για μένα περισσότερο από  τον έπαινο του σοφού χωρικού».

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 29 Νοέμβριος 2017 23:57 Περισσoτερα...
 

James Webb: Πέρασε τα τεστ ο διάδοχος του Hubble

E-mail Εκτύπωση PDF

Το Νοέμβριο του 2018 η εκτόξευση

 

James Webb: Πέρασε τα τεστ ο διάδοχος του Hubble

 

H NASA ανακοίνωσε ότι ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι δοκιμές στο διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb, ενός πανίσχυρου τηλεσκοπίου που θεωρείται ως ο διάδοχος του πατριάρχη των διαστημικών τηλεσκοπίων, του Hubble, το οποίο επί τρεις δεκαετίες συνεχίζει να διευρύνει τις γνώσεις και τους ορίζοντες μας στο Σύμπαν.

Το James Webb τοποθετήθηκε το καλοκαίρι στον κρυογονικό Θάλαμο Α του Διαστημικού Κέντρου «Τζόνσον» της NASA στο Χιούστον, ο οποίος προσομοιώνει τις συνθήκες του Διαστήματος. Το τηλεσκόπιο ψύχθηκε με υγρό άζωτο και παγωμένο αέριο (ήλιο).

Δοκιμάστηκαν σε αυτές τις συνθήκες επί τρεις μήνες τα όργανα του James Webb τα οποία λειτούργησαν χωρίς κανένα πρόβλημα. Το τηλεσκόπιο έχει το μέγεθος ενός Boeing 737, ενώ το σκίαστρο που θα το προστατεύει από την ηλιακή ακτινοβολία θα έχει μέγεθος γηπέδου τένις όταν αναπτυχθεί σε τροχιά. Το πρωτεύον κάτοπτρο του τηλεσκοπίου, χωρισμένο σε 18 εξαγωνικά τμήματα, θα έχει διάμετρο 6,5 μέτρα και συνολική επιφάνεια έξι φορές μεγαλύτερη από ό,τι το Hubble.

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 22 Νοέμβριος 2017 12:48 Περισσoτερα...
 

Made in China οι δύο ισχυρότεροι υπερυπολογιστές του κόσμου

E-mail Εκτύπωση PDF

 

Κινεζική κυριαρχία στο Top 500


Made in China οι δύο ισχυρότεροι υπερυπολογιστές του κόσμου


Όχι μόνο οι δύο ισχυρότεροι υπερυπολογιστές στον κόσμο είναι κινεζικοί, αλλά η Κίνα για πρώτη φορά ξεπέρασε τις ΗΠΑ και έχει τα περισσότερα υπερυπολογιστικά συστήματα (202 έναντι 143) στον κατάλογο Top 500 με τους 500 μεγαλύτερους υπερυπολογιστές διεθνώς.

Πριν από έξι μόλις μήνες, οι ΗΠΑ προηγούνταν, καθώς είχαν 169 υπερυπολογιστές στο Top 500, έναντι 160 της Κίνας, η οποία όμως αυξάνει συνεχώς τις επενδύσεις της στην έρευνα και τεχνολογία.

Σύμφωνα με τη νέα λίστα που μόλις δημοσιοποιήθηκε (η κατάταξη ξεκίνησε πριν 25 χρόνια και ανανεώνεται ανά εξάμηνο), στην κορυφή για τέταρτο συνεχόμενο εξάμην- βρίσκεται ο κινεζικός Sunway TaihuLight με επεξεργαστική ισχύ 93 petaflops/sec (χίλια τρισεκατομμύρια υπολογισμοί ανά δευτερόλεπτο).

Ακολουθούν ο, επίσης, κινεζικός Tianhe-2 (33,9 petaflop/sec), ο ελβετικός Piz Daint (19,6 petaflop/sec, που είναι και ο πιο ισχυρός ευρωπαϊκός υπερυπολογιστής), ο ιαπωνικός Gyoukou (19,1 petaflop/sec) και ο αμερικανικός Titan (17,6 petaflop/sec).

Στο νέο Top 500, μετά την Κίνα και τις ΗΠΑ, η Ιαπωνία διαθέτει 35 υπερυπολογιστές, η Γερμανία 20, η Γαλλία 18 και η Βρετανία 15. Για πρώτη φορά και οι δέκα ισχυρότεροι υπερυπολογιστές έχουν ο καθένας ισχύ άνω των 10 petaflops.

Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 18 Νοέμβριος 2017 09:41 Περισσoτερα...
 

Ορισμοί για την επιστήμη

E-mail Εκτύπωση PDF

GiddyUp-and-Bickham-Script

Ο όρος «επιστήμη» και «επιστήμονας» είναι εντυπωσιακό ότι αποτελούν σύγχρονες επινοήσεις. Στην πραγματικότητα, ο όρος «επιστήμονας» προτάθηκε από το βικτοριανό πολυμαθή Ουίλιαμ Ουέγουελ, ο οποίος τον χρησιμοποίησε στο περιοδικό Quarterly Review το Μάρτιο του 1834. Σχεδόν αμέσως ο όρος υιοθετήθηκε από τους Αμερικανούς, και προς το τέλος του 19ου αιώνα ήταν ήδη δημοφιλής στη Βρετανία.

O όρος «επιστήμη» (στα λατινικά scientia, που σημαίνει γνώση) προέρχεται από το ρήμα «επίσταμαι» του οποίου η τελική σημασία είναι «γνωρίζω καλά». O όρος «επιστήμονας» σταδιακά εκτόπισε άλλους όρους, όπως «φυσικός φιλόσοφος».

Η επιστήμη είναι μια τόσο ευρεία δραστηριότητα ώστε η περιγραφή της σε λίγες γραμμές δεν θα είναι πλήρης. Έτσι, σε μια απόπειρα να γεμίσουμε κάποια από τα κενά, δίνουμε έναν κατάλογο με παραθέματα σχετικά με την επιστήμη.

H επιστήμη είναι οργανωμένη γνώση
Χέρμπερτ Σπένσερ (1820-1903), Άγγλος φιλόσοφος

H επιστήμη είναι το σπουδαιότερο αντίδοτο στο δηλητήριο του ενθουσιασμού και της δεισιδαιμονίας
Άνταμ Σμιθ (1723-1790), Σκοτσέζος οικονομολόγος

H επιστήμη είναι όσα γνωρίζετε. H φιλοσοφία είναι όσα δεν γνωρίζετε
Μπέρτραντ Ράσελ (1872-1970), Άγγλος φιλόσοφος

H επιστήμη είναι μια σειρά από κρίσεις, αδιαλείπτως αναθεωρούμενες.
Πιερ Εμίλ Ντικλό (1840-1904), Γάλλος βακτηριολόγος

H επιστήμη είναι η επιθυμία να γνωρίσουμε τα αίτια
Ουίλιαμ Χάζλιτ (1778-1830), άγγλος δοκιμιογράφος

H επιστήμη είναι η γνώση των συνεπειών, και η εξάρτηση ενός γεγονότος από ένα άλλο.
Τόμας Χομπς (1588-1679)

H επιστήμη είναι μια ευφάνταστη περιπέτεια του νου στην αναζήτηση της αλήθειας μέσα σε έναν κόσμο μυστηρίου.
Σίριλ Χέρμαν Χίνσελγουντ (1897-1967), άγγλος χημικός

H επιστήμη είναι ένα μεγάλο παιχνίδι. Εμπνέει και αναζωογονεί. Το γήπεδο είναι το ίδιο το σύμπαν.  
Ίσιντορ Άιζαακ Ράμπι (1898-1988), Αμερικανός φυσικός

O άνθρωπος κυριαρχεί στη φύση όχι με τη βία αλλά με την κατανόηση. Γι αυτόν το λόγο η επιστήμη πέτυχε εκεί όπου απέτυχε η μαγεία: επειδή δεν προσπάθησε να κάνει μάγια στη φύση.
Τζέικομπ Μπρονόφσκι (1908-1974), βρετανός επιστήμονας και συγγραφέας

Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 11 Νοέμβριος 2017 16:57 Περισσoτερα...
 

Διεθνής Ολυμπιάδα Αστρονομίας και Αστροφυσικής.

E-mail Εκτύπωση PDF


Φωτογραφία των μαθητών της ελληνικής αποστολής, στην είσοδο του κτιρίου του  Αστεροσκοπείου ΑΠΘ

 

Διεθνής Ολυμπιάδα Αστρονομίας και Αστροφυσικής έτους 2017

 

Κατά τη διάρκεια της 26ης Γενικής Συνέλευσης της Διεθνούς Αστρονομικής Ένωσης, στην Πράγα, τον Αύγουστο  2006, μια ομάδα αστρονόμων από διάφορες χώρες, συνεδρίασαν και μετά από εκτεταμένες συζητήσεις αποφάσισαν να προχωρήσουν, με όσα μέσα διέθετε ο καθένας, στη δημιουργία μιας ετήσιας Διεθνούς Ολυμπιάδας Αστρονομίας και η Αστροφυσικής (International Olympiad on Astronomy and Astrophysics ? IOAA) για μαθητές Λυκείου.

Σκοπός της IOAA είναι η προώθηση των εκπαιδευτικών διαδικασιών αλλά και ταυτόχρονα η ενίσχυση των ενδιαφερόντων των μαθητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για την Αστρονομία και την Αστροφυσική. Στις Ολυμπιάδες δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές μιας χώρας να συναντήσουν μαθητές από άλλες χώρες με τα ίδια ενδιαφέροντα και να αναπτυχθούν φιλίες. Πολλές φορές, αργότερα, οι φιλίες αυτές  εξελίσσονται σε  διεθνείς ερευνητικές συνεργασίες.

Στις Διεθνείς Ολυμπιάδες Αστρονομίας και Αστροφυσικής οι διαγωνιζόμενοι μαθητές εξετάζονται σε τρείς γενικές θεματικές περιοχές: (α) Θεωρητική εξέταση, (β) Ανάλυση Δεδομένων και (γ) Παρατηρησιακές γνώσεις και δεξιότητες.

Τα έξοδα μετάβασης της αποστολής στη χώρα διεξαγωγής της Ολυμπιάδας τα αναλαμβάνει η συμμετέχουσα χώρα, ενώ όλα τα τοπικά έξοδα (εξετάσεις, διαμονή, διατροφή, ψυχαγωγία, κτλ.) αναλαμβάνει η χώρα υποδοχής.

Η πρώτη Ολυμπιάδα έλαβε χώρα στην Ταϊλάνδη, το Δεκέμβριο του 2007. Η χρηματοδότηση εξασφαλίστηκε από πολύ υψηλό επίπεδο, καθώς είχε τα ογδοηκοστά γενέθλιά του ο βασιλιάς τους, ο οποίος ήταν θιασώτης της Αστρονομίας!

Μέχρι σήμερα, Ολυμπιάδες Αστρονομίας και Αστροφυσικής έχουν διοργανωθεί στις παρακάτω χώρες:

Ταϊλάνδη (2007), Ινδονησία (2008), Ιράν (2009), Κίνα (2010), Πολωνία (2011), Βραζιλία (2012),??Ελλάδα (2013), Ρουμανία (2014), Ινδονησία (2015) και Ινδία (2016). Η επόμενη (11η) Ολυμπιάδα θα γίνει στο Phuket της Ταϊλάνδης (12-21 Νοεμβρίου 2017).

Στην 1η ΙΟΑΑ, το 2007, συμμετείχαν 21 χώρες, στην 7η (στη χώρα μας, στο Βόλο), το 2013, αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός των συμμετεχόντων χωρών (37), ενώ στην 11η προβλέπεται να συμμετάσχουν 48 χώρες.

Στη φετινή Ολυμπιάδα τη χώρα μας θα εκπροσωπήσουν 5 μαθητές, οι οποίοι επελέγησαν μετά από πολύ απαιτητικές εξετάσεις που πραγματοποιηθήκαν σε τέσσερις φάσεις και οργανώθηκαν από την Εταιρεία Αστρονομίας και Διαστήματος, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Στην τέταρτη φάση οι ασκήσεις ήταν πολύ υψηλού επιπέδου, που αμφιβάλω αν θα μπορούσαν να τις λύσουν πολλοί τριτοετείς φοιτητές. Οι μαθητές που επελέγησαν είναι οι εξής:

Τσιάμης

Ραφαήλ

ΓΕΛ Εκπ. Μαντουλίδη Θεσ/νίκης

Μπανιά

Αγγελική

1ο Λύκειο Ναυπάκτου

Κακογιάννης

Χρήστος

Ελληνικό Κολλέγιο Θεσ/νίκης

Πιερράτος

Μιχαηλάγγελος

1ο Λύκειο Αιγίου

Μακρής

Γρηγόρης

Λύκειο "Αριστοτελείου" Κολλεγίου Θεσ/νίκης

Την προετοιμασία των μαθητών ανέλαβε μία ισχυρή ομάδα Καθηγητών Πανεπιστημίου, στην οποία πρωτοστάτησαν οι Καθηγητές Γιάννης Σειραδάκης, Νίκος Στεργιούλας, Κλεομένης Τσιγάνης, Παντελής Παπαδόπουλος και Κωνσταντίνος Μελίδης του Τμήματος Φυσικής του Α.Π.Θ., Λουκάς Ζαχείλας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Χαρά Παπαθανασίου από το Πανεπιστήμιο του Leiden στην Ολλανδία και Χρίστος Ξενάκης, Φυσικός, Επίτιμος Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας στο Βόλο.

Σημαντική βοήθεια προσέφεραν ακόμη η  Αναστασία Κόκορη (απόφοιτος  του ΑΠΘ, University College  London), Μάνος Βουρλιώτης (απόφοιτος του Τμήματος Φυσικής ΕΚΠΑ), Αντώνης Βαλμάς (φοιτητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων και Μηχανικών Η/Υ, ΕΜΠ), ο Αλέξανδρος Φιλοθόδωρος (υποψήφιος διδάκτορας στο Πανεπιστήμιο Zielona Gora της Πολωνίας) και ο Μάρκος Ασπρίδης (ερασιτέχνης αστρονόμος του Όμιλου Φίλων Αστρονομίας Θεσσαλονίκης). Η προετοιμασία των μαθητών σε νυχτερινές παρατηρήσεις πραγματοποιήθηκε στα Χάνια του Πηλίου και στις εγκαταστάσεις του ΑΠΘ στο Χολομώντα  Χαλκιδικής.

Η αποστολή, που εκπροσωπεί την Ελλάδα στην 11η Διεθνή Ολυμπιάδα Αστρονομίας ?  Αστροφυσικής, θα αναχωρήσει από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, το Σάββατο, 11 Νοεμβρίου 2017 για την πόλη Phuket της Ταϊλάνδης όπου θα συμμετάσχει στην Ολυμπιάδα.

Αναγνωρίζοντας τη σημασία της αποστολής, τα έξοδα προετοιμασίας και μετάβασης φέτος (όπως και πέρυσι) τα ανέλαβε το Ίδρυμα Ωνάση, ενώ τα τοπικά έξοδα έχει αναλάβει η διοργανώτρια χώρα.

Η ιστοσελίδα της 11ης Διεθνούς Ολυμπιάδας Αστρονομίας και η Αστροφυσικής είναι:

https://ioaa2017.posn.or.th/

 

Θεσσαλονίκη, 09/11/2017

Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 09 Νοέμβριος 2017 14:14
 


Σελίδα 2 από 122

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ

Διαφήμιση

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1928

Επινοείται ένας νέος κλάδος μαθηματικών, η θεωρία των παιγνίων.

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΕΡΤ Συνεδρίο

This page require Adobe Flash 9.0 (or higher) plug in.

SPOT Τεχνικού Μουσείου

This page require Adobe Flash 9.0 (or higher) plug in.