Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

10 ΑΞΙΟΣΗΜΕΊΩΤΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΙ ΠΟΥ ΠΕΘΑΝΑΝ ΣΕ ΝΕΑΡΗ ΗΛΙΚΙΑ

E-mail Εκτύπωση PDF

Evariste_galois

 

Είναι πολύ λυπηρό το γεγονός ότι μερικοί από τους πιο λαμπρούς μαθηματικούς πέθαναν νωρίς στη ζωή τους. Εάν αυτοί οι άνδρες ζούσαν κι άλλο, θα είχαν κάνει τεράστια πρόοδο στον τομέα των μαθηματικών. Γνωρίστε λοιπόν τους 10 μαθηματικούς που πέθαναν σε ηλικία κάτω από 40.

1. Evariste Galois (25 Οκτωβρίου 1811 - 31 Μαΐου 1832)που πέθανε μόλις 20 ετών. Ήταν Γάλλος και ίσως ο πιο άτυχος  μεταξύ όλων των μαθηματικών. Ο πατέρας του αυτοκτόνησε. απέτυχε στις εισαγωγικές εξετάσεις στην Ecole Polytechniqueεπειδή δεν εξήγησε τις απαντήσεις του. Έμεινε φυλακισμένος για έξι μήνες και σκοτώθηκε σε μια μονομαχία για μια νεαρή κοπέλα. Ο Galois ήταν μπροστά από την εποχή του. Η δουλειά του δεν έγινε κατανοητή παρά 20 χρόνια μετά το θάνατό του. Παρά τη σύντομη ζωή του, το πρωτοποριακό έργο του τον έκανε «πατέρα» της θεωρίας των ομάδων, έναν σημαντικό κλάδο των σύγχρονων μαθηματικών.

2. Niels Abel (5 Αυγούστου 1802 - 6 Απριλίου 1829), που πέθανε σε ηλικία 26 ετών. Ήταν Νορβηγός μαθηματικός που στην ηλικία των 16 ετών, απέδειξε ότι το διωνυμικό θεώρημα ισχύει για όλους τους αριθμούς. Στην ηλικία των 19 ετών, απέδειξε ότι είναι αδύνατο να λυθούν οι αλγεβρικές εξισώσεις του πέμπτου βαθμού.  Έχει επίσης εφεύρει τη θεωρία ομάδας (ανεξάρτητα από τον Galois). Το βραβείο Abel πήρε το όνομά του. Τον Δεκέμβριο του 1828, ενώ ήταν στο Παρίσι, ο Abel αρρώστησε από φυματίωση και πέθανε πέντε μήνες μετά.

3.  Rene Gateaux (5 Μαΐου 1889 - 3 Οκτωβρίου 1914), που πέθανε σε ηλικία 26 ετών. Ο Rene Gateaux ήταν Γάλλος μαθηματικός και γνωστός για το παράγωγο Gateaux . Πέθανε ενώ πολεμούσε τον Γερμανικό στρατό κατά τη διάρκεια του Α ?Παγκοσμίου Πολέμου.

4. Pavel Urysohn (3 Φεβρουeαρίου 1898, - 17 Αυγούστου 1924), που πέθανε σε ηλικία 26 ετών. Ήταν Ρώσος μαθηματικός γνωστός για τη συμβολή του στην τοπολογία, ιδιαίτερα στη θεωρία των διαστάσεων. Πνίγηκε ενώ κολυμπούσε στη Βρετάνη της Γαλλίας.

5. Frank Ramsey (22 Φεβρουαρίου 1903 - 19 Ιανουαρίου 1930), που πέθανε σε ηλικία 26 ετών. Ήταν βρετανός μαθηματικός γνωστός, επίσης, και σαν  φιλόσοφος και οικονομολόγος. Ο Ramsey υπέφερε από χρόνια ηπατικά προβλήματα και πέθανε όταν ανέπτυξε ίκτερο μετά από μια εγχείρηση.

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 05 Ιούνιος 2019 16:53 Περισσoτερα...
 

Ο ρόλος της Επιστήμης στην κοινωνία

E-mail Εκτύπωση PDF

 

?•?????Œ?½?±

Ποιο είναι το πρόβλημα που απασχολεί σήμερα ορισμένους επιστήμονες; Γιατί ακόμα και οι ειδικοί δεν μπορούν να παρακολουθήσουν την εξέλιξη των επιστημονικών θεωριών; Ποια σημασία θα είχε για τον άνθρωπο η ανακάλυψη μιας ενιαίας θεωρίας που θα ερμήνευε τους νόμους του Σύμπαντος;

Τι θα σήμαινε το να ανακαλύψουμε κάποτε την τελική θεωρία του Σύμπαντος; Όπως εξηγήσαμε στο κεφάλαιο 1, δεν θα μπορούσαμε ποτέ να είμαστε απόλυτα βέβαιοι ότι ανακαλύψαμε πραγματικά τη σωστή θεωρία, αφού οι θεωρίες δεν είναι δυνατό να αποδειχτούν. Αλλά αν η θεωρία αυτή είναι μαθηματικά συνεπής και οι προβλέψεις της συμφωνούν πάντα με τις παρατηρήσεις, θα μπορούσαμε να πιστεύουμε ότι λογικά είναι πραγματικά η σωστή θεωρία. Μία τέτοια ανακάλυψη θα ήταν το ένδοξο τέλος ενός μακραίωνου κεφαλαίου στην ιστορία της ανθρώπινης προσπάθειας να κατανοήσει τον Κόσμο. Αλλά θα επέφερε επίσης και μία άλλη επαναστατική αλλαγή: ο κάθε μη ειδικός θα μπορούσε να καταλάβει τους νόμους που κυβερνούν το Σύμπαν. Στην εποχή του Νεύτωνα ένας μορφωμένος άνθρωπος μπορούσε να έχει αντίληψη ολόκληρης της ανθρώπινης γνώσης, τουλάχιστον στις γενικές γραμμές της. Αλλά στη συνέχεια η πολύ μεγάλη ανάπτυξη της επιστήμης τού στέρησε αυτή τη δυνατότητα. Οι θεωρίες άλλαζαν συνεχώς για να μπορούν να ανταποκρίνονται στα καινούργια δεδομένα των παρατηρήσεων, και γι' αυτό ουδέποτε παρουσιάζονταν σε κατάλληλα περιληπτική και απλουστευμένη μορφή, ώστε να μπορούν να τις κατανοήσουν και οι μη ειδικοί. Σήμερα ακόμα και οι ειδικοί δεν μπορούν να κατανοήσουν παρά ένα μικρό μόνο μέρος του συνόλου των επιστημονικών θεωριών. Ο ρυθμός προόδου είναι τόσο γρήγορος, ώστε όσα μαθαίνει κανείς στο σχολείο ή στο πανεπιστήμιο είναι σχεδόν πάντα ξεπερασμένα. Μόνο λίγοι άνθρωποι μπορούν να διατηρήσουν την επαφή τους με τις πιο πρόσφατες προόδους της επιστημονικής γνώσης, και για να το κατορθώσουν πρέπει να αφιερώσουν ολόκληρο το χρόνο τους και να ειδικευτούν σε μία μικρή περιοχή της επιστήμης τους. Οι υπόλοιποι δεν αντιλαμβάνονται το μέγεθος της προόδου που συντελείται και του ενθουσιασμού που προκαλεί. Αν όμως ανακαλυφθεί μία τελική θεωρία του Σύμπαντος, η κατάσταση αυτή θα αλλάξει. Αν πιστέψουμε τον Eddington, πριν από εβδομήντα χρόνια μόνο δύο άνθρωποι καταλάβαιναν τη γενική θεωρία της σχετικότητας. Σήμερα την καταλαβαίνουν δεκάδες χιλιάδες απόφοιτοι πανεπιστημίων και πολλά εκατομμύρια άλλων ανθρώπων έχουν τουλάχιστον μία γενική ιδέα γι' αυτήν. Έτσι, λοιπόν, αν κάποτε ανακαλυφθεί μία πλήρης ενιαία θεωρία δεν θα είναι παρά μόνο θέμα χρόνου να παρουσιαστεί με περιληπτική και απλουστευμένη μορφή και να διδαχτεί στα σχολεία, τουλάχιστον στις γενικές γραμμές της. Όλοι τότε θα μπορούμε να καταλάβουμε τους νόμους που κυβερνούν το Σύμπαν και καθορίζουν την ίδια μας την ύπαρξη.

(Stephen W. Hawking, To χρονικό του χρόνου, 
εκδ. Κάτοπτρο, 1988, σελ. 247-248).

Περισσoτερα...
 

Εκπαίδευση

E-mail Εκτύπωση PDF

Εκπαίδευση

μάθηση στην οποία οι γνώσεις και οι δεξιότητες μεταφέρονται μέσω της διδασκαλία

Η εκπαίδευση με την ευρεία έννοια περιλαμβάνει όλες τις δραστηριότητες που έχουν σκοπό την επίδραση με συγκεκριμένο τρόπο στη σκέψη, στο χαρακτήρα και στη σωματική αγωγή του ατόμου. Από τεχνικής πλευράς, η εκπαίδευση είναι η διαδικασία με την οποία η κοινωνία μεταδίδει σκόπιμα τη συσσωρευμένη γνώση, τις δεξιότητες και τις αξίες από τη μια γενιά στην άλλη.

ΑποσπάσματαΕπεξεργασία

ταξινομημένα κατ' αλφαβητική σειρά ανά συντάκτη

  • Ό,τι είναι η γλυπτική για ένα όγκο μαρμάρου, είναι η εκπαίδευση για την ανθρώπινη ψυχή ~ Τζόζεφ Άντισον
  • Οι ρίζες της εκπαίδευσης είναι πικρές, αλλά ο καρπός της γλυκός ~ Αριστοτέλης
  • Όσοι μελέτησαν την τέχνη της διοίκησης, έχουν πεισθεί ότι η τύχη των κρατών εξαρτάται κυρίως από την εκπαίδευση των νέων ~ Αριστοτέλης
  • Της παιδείας οι μεν ρίζες πικρές, οι δε καρποί γλυκείς ~ Αριστοτέλης
  • Τρία πράγματα χρειάζεται η εκπαίδευση: τη φύση, τη μάθηση και την άσκηση ~ Αριστοτέλης
  • Μορφώνεται κανείς καλύτερα με τη συνδιάλεξη, παρά με το διάβασμα ~ Πολ Βερλαίν
  • Η παιδεία είναι η μόνη από τα αποκτήματα που δεν αφαιρείται και όσο ζει ο άνθρωπος και όταν πεθάνει παραμένει ~ Μέγας Βασίλειος
    • «Παιδεία μόνη τών κτημάτων αναφαίρετον καί ζώντι καί τελευτήσαντι παραμένουσα»
    • Με πέταξαν έξω απ' το πανεπιστήμιο, επειδή αντέγραφα στις εξετάσεις Μεταφυσικής: κοιτούσα την ψυχή του διπλανού μου ~ Γούντι Άλεν
      • I was thrown out of college for cheating on the metaphysics exam; I looked into the soul of the boy sitting next to me
      • Η παιδεία για τους ευτυχισμένους αποτελεί στολίδι και για τους δυστυχισμένους καταφύγιο ~ Δημόκριτος
      • Ο χειρότερος τρόπος για την ανατροφή των νέων είναι το να τους δίνονται όλες οι ευκολίες. Γιατί η ευκολία γεννά τις ηδονές και από αυτές προέρχεται κάθε κακοήθεια ~ Δημόκριτος
      • Η παιδεία είναι για τα παιδιά σωφροσύνη, για τους φτωχούς πλούτος και για τους πλούσιους στολίδι ~ Διογένης
      • Ενώ τα περισσότερα παιδιά είναι έξυπνα, οι περισσότεροι ενήλικες είναι κουτοί. Άρα θα πρέπει να φταίει η εκπαίδευση ~ Αλέξανδρος Δουμάς (υιός)
      • Αληθινός δείκτης του πολιτισμού δεν είναι το επίπεδο του πλούτου ή της μόρφωσης, το μέγεθος των πόλεων και ούτε η αφθονία των συγκομιδών, αλλά το ήθος των ανθρώπων που ανατρέφει η χώρα ~ Ραλφ Γουάλντο Έμερσον
      • Το μυστικό της ανατροφής βρίσκεται στον σεβασμό προς τον μαθητή ~ Ραλφ Γουάλντο Έμερσον
      • Είναι αδύνατο για έναν άνθρωπο να μάθει ό,τι νομίζει πως ξέρει ήδη ~ Επίκτητος
      • Η βασική ελπίδα ενός έθνους στηρίζεται στη σωστή εκπαίδευση της νεολαίας του. ~ Έρασμος
      • Τούτο είναι που ανατρέπει όλη την οικουμένη. Η αμέλεια που δείχνουμε για την ανατροφή των παιδιών μας ~ Ιωάννης ο Χρυσόστομος
      • Η σημαντικότερη απόρροια της εκπαίδευσης είναι η ανεκτικότητα ~ Έλεν Κέλερ
      • Το υψηλότερο αποτέλεσμα της εκπαίδευσης είναι η ανεκτικότητα ~ Έλεν Κέλερ
      • Άριστος τρόπος ανατροφής των νέων είναι το να συνηθίζουν να αρκούνται μόνο στα πιο αναγκαία ~ Θουκυδίδης
      • Της παιδείας οι μεν ρίζες είναι πικρές, οι δε καρποί γλυκοί ~ Θουκυδίδης
      • Το σχολείο σήμερα διδάσκει τη "γραμματική" του συστήματος ~ Καργάκος Σ.
      • Η ελευθερία χωρίς τη μάθηση είναι πάντα σε κίνδυνο· η μάθηση χωρίς ελευθερία είναι πάντα μάταιη ~ Τζον Φιτζέραλντ Κέννεντυ
      • Η καλλιέργεια του νου είναι τόσο αναγκαία, όσο η τροφή για το σώμα ~ Κικέρων
      • Άνθρωποι που ήπιαν παραπάνω απ' όσο τους επέτρεπε η δίψα της μάθησης, αποτελούν μάστιγα για την κοινωνία ~ Karl Kraus
      • Ό,τι χωνεύουν οι δάσκαλοι, το τρώνε οι μαθητές ~ Karl Kraus
      • Στη γερμανική παιδεία, την πρώτη θέση καταλαμβάνει η επιστήμη της αποστήθισης ~ Karl Kraus
      • Ο άνθρωπος γεννήθηκε βάρβαρος, εξαγοράσθηκε δε από τη μοίρα του με την εκπαίδευση και μόνο ~ Αλφόνς ντε Λαμαρτίν
      • Εάν δεν ήμουν λειτουργός του Ευαγγελίου, θα ήθελα να ήμουν δάσκαλος σχολείου ~ Λούθηρος
      • Η εκπαίδευση είναι το δικαίωμα, η ανάγκη και η ευθύνη όλων μας ~ Λούβαρις Ν.
      • Πρέπει να γνωρίζει κανείς μερικών πραγμάτων το όλον, όλων δε των πραγμάτων ένα μέρος ~ Μακώλεϊ
      • Ανυψούντες τις ιδιότητες της ψυχής, εκμηδενίζουμε, κατά μέγα μέρος, την πλάνη των αισθήσεων ~ Γκρέγκορ Μέντελ
      • Η μεγαλύτερη επιτυχία για ένα δάσκαλο είναι να μπορεί να πει: Τα παιδιά τώρα δουλεύουν σαν να μην υπάρχω ~ Μαρία Μοντεσόρι
      • Η αντιγραφή στις εξετάσεις είναι τις πιο πολλές φορές η νόμιμη άμυνα που αντιτάσσει ο εγκέφαλος του παιδιού εναντίον ενός στραβού και απάνθρωπου εκπαιδευτικού συστήματος ~ Στράτης Μυριβήλης
      • Ο σκοπός της μόρφωσής μας θα έπρεπε να είναι, να μας μάθει να αρκούμαστε σε λίγα ~ Ντενί Ντιντερό
      • Ο κακός δάσκαλος προσφέρει την αλήθεια, ο καλός μαθαίνει πώς να τη βρεις ~ Ντίστερβεργκ Α.
      • Η εκπαίδευση είναι κεφάλαιο για τον φτωχό και συμφέρον για τον πλούσιο ~ Οράτιος
      • Η εκπαίδευση είναι ένα θαυμαστό πράγμα, αλλά είναι καλό να θυμόμαστε καμιά φορά πως τίποτα που αξίζει να γνωρίσει κανείς μπορεί να διδαχθεί ~ Όσκαρ Ουάιλντ
      • Κάθε φορά που διδάσκουμε κάτι ένα παιδί, το εμποδίζουμε να το μάθει μόνο του ~ Ζαν Πιαζέ
      • Η αποτελεσματικότερη εκπαίδευση είναι αυτή που αφήνει το παιδί να παίζει με όμορφα πράγματα ~ Πλάτων
      • Με κάθε νέο δίδαγμα αποκτάμε και νέο μέσο θεραπείας κατά των δεινών και του χρόνου ~ Πλάτων
      • Μην κάνεις λοιπόν χρήση βίας, στη διδασκαλία των παιδιών αλλά να τ' ανατρέφεις με παιχνίδια, για να μπορέσεις κι εσύ να διακρίνεις ακόμα περισσότερο αυτό για το οποίο το καθένα τους είναι γεννημένο ~ ΠλάτωνΠολιτεία
      • Μικρότερο κακό είναι η αγραμματοσύνη, παρά η κακή και χωρίς μέθοδο εκπαίδευση ~ Πλάτων
      • Η εκπαίδευση (μάλλον με την έννοια της παιδείας) είναι ένας θησαυρός ~ Πλούταρχος
      • Το μυαλό δεν είναι ένα δοχείο για γέμισμα, αλλά μια φωτιά για άναμμα ~ Πλούταρχος
      • Η παιδεία χωρισμένη από την αγιότητα, γίνεται μια τραγική ματαιοπονία ~ Ιουστίνος Πόποβιτς
      • Δυο φορές βλέπουν εκείνοι που μαθαίνουν γράμματα ~ Γεώργιος Πωπ
      • Αναζητήστε την αλήθεια και δε θα την βρείτε, κτυπήστε την πόρτα της και δε θα σας ανοίξει, όμως αυτή η αναζήτηση θα φανεί χρήσιμη για να μάθετε να κάνετε Ζακ Ρανσιέρ
      • Ο παλαιός δάσκαλος δεν ικανοποιείται ποτέ βγάζει μια μάσκα, χαίρεται αλλά η χαρά του διαρκεί λίγο. Σύντομα αντιλαμβάνεται ότι η μάσκα που έβγαλε κρύβει μια άλλη και αυτό συνεχίζεται μέχρι το τέλος όλων των αναζητητών της αλήθειας. Την αφαίρεση των συσσωρευμένων μασκών την ονομάζουμε ιστορία της φιλοσοφίας ~ Ζακ Ρανσιέρ
      • Παιδί μου από τη νεαρά σου ηλικία επέλεξε την υγιή μόρφωση και έτσι θα βρεις την αληθινή σοφία ~ Σοφία Σειράχ στ?18
      • Παιδείας αντέχου (Να έχεις υπομονή για να μορφωθείς) ~ Σόλων
      • Η πολιτική είναι το μοναδικό επάγγελμα για το οποίο δε χρειάζεται εκπαίδευση ~ Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον
      • Όταν ένας σπουδαστής αλλάζει το ρου της ιστορίας, κατά πάσα πιθανότητα δίνει εξετάσεις! ~ Φράνκλιν Τζόουνς
      • Δεν άφησα ποτέ τη σχολική διδασκαλία να αναμειχθεί με την εκπαίδευσή μου ~ Μαρκ Τουαίην
      • Ποτέ δεν επέτρεψα την κρατική εκπαίδευση να εμποδίζει την μόρφωσή μου ~ Μαρκ Τουαίην
      • Άλλο να φέρεσαι στους ανθρώπους ίσα και άλλο να προσπαθείς να τους κάνεις ίσους ~ Φρίντριχ Χάγιεκ
      • Δώσε στον άνθρωπο ψάρι και θα τον χορταίνεις μόνο μια φορά. Μάθε τον να πιάσει ψάρια και θα είναι χορτασμένος όλη του τη ζωή ~ Κινέζικο ρητό
      • Επανάληψις, μήτηρ πάσης μαθήσεως ~ Αρχαίο Ελληνικό Ρητό
      • Μη φυλακίζεις τα παιδιά μες στις δικές σου γνώσεις, γιατί σ' άλλους καιρούς γεννήθηκαν ~ Κινέζικο ρητό
      • Οι αμόρφωτοι μόνο κατά τη μορφή διαφέρουν από τα θηρία ~ Αρχαίο ρητό
      • Η εκπαίδευση είναι ο καλύτερος φρουρός της ελευθερίας, παρά ο διαρκής στρατός
      • Καλύτερα να μαθαίνεις, έστω και αργά, παρά να παραμένεις αμαθής
      • Μόρφωση σημαίνει προσαρμογή της ανθρώπινης ψυχής προς τις μεγάλες αξίες του παρελθόντος
      • Ο κόσμος μπορεί να σωθεί μόνο από την πνοή των παιδιών του σχολείου
Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 03 Ιούνιος 2019 14:57 Περισσoτερα...
 

Η άγνωστη επιστήμη του Βυζαντίου

E-mail Εκτύπωση PDF

 

Σταμάτη Λαμπρινή

8 Αυγούστου 2002


Μπορεί να μην πολλαπλασίασε την επιστημονική γνώση που υπήρχε κατά την αρχαιότητα, η βυζαντινή χιλιετία όμως ήταν σταθμός για την αντιγραφή, τη διάσωση, την ανθολόγηση, την ερμηνεία και τον σχολιασμό των αρχαίων ελληνικών κειμένων. Οι ερευνητές συμφωνούν πως... παρατράγουδα («αφελής κριτική των
αρχαιοελληνικών απόψεων, όπως αυτή του Κοσμά του Ινδικοπλεύστη, που ήθελε το σύμπαν να έχει το σχήμα της σκηνής του Μωυσή»...) υπήρξαν, όπως επίσης υπήρξαν ορισμένες πρωτότυπες νέες ιδέες, κυρίως στα Μαθηματικά και την Αστρονομία, ή ενδιαφέρουσες πρακτικές εφαρμογές της επιστήμης, στην καθημερινή ζωή.

Η πλήρης υποταγή στην Εκκλησία εξηγεί την επιστημονική φτώχεια κι αυτή η πνευματική στάση ήταν που έκανε τους επιστήμονες της εποχής περισσότερο αφαιρετικούς και, άρα, πρακτικούς. Μία από τις πιο πρόσφατες μελέτες σχετικά με την επιστήμη στα χρόνια του Βυζαντίου, υπογράφουν τρεις καθηγητές από το Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας των Επιστημών (οι κύριοι Γιάννης Χριστιανίδης,
Δημήτρης Διαλέτης και Κώστας Γαβρόγλου) και ένας από το Τμήμα Ιατρικής (ο κ. Γεώργιος Παπαδόπουλος). Ολόκληρη η εργασία τους έχει τίτλο «Οι Επιστήμες στην Αρχαία Ελλάδα, στο Βυζάντιο και στον Νεώτερο Ελληνισμό» και συντάχθηκε για τις ανάγκες των φοιτητών του Ανοιχτού Πανεπιστημίου.

Οι συγγραφείς συμφωνούν, μιλώντας στους «Ορίζοντες», πως «το Βυζάντιο αποτέλεσε σημαντική οδό διάσωσης και μετάδοσης της αρχαίας ελληνικής επιστήμης, αρχικά προς την Ανατολή (Ισλάμ)
και αργότερα, μετά τον 12ο και 13ο αιώνα, προς τη Δύση» και τονίζουν πως «ιδιαίτερα τους τελευταίους αιώνες ήταν ένας χώρος γόνιμης συνάντησης της ελληνικής με την αραβική και άλλες επιστημονικές παραδόσεις».

Στα χρόνια αυτά η αριστοτελική Φυσική, η Μετεωρολογία, η Ακουστική και η Οπτική (ως μέρος της Γεωμετρίας) διασώθηκαν και διαδόθηκαν. «Οι Βυζαντινοί, όπως και οι αρχαίοι Έλληνες, ακολουθούσαν την παραγωγική μέθοδο με θεωρητικούς
συλλογισμούς που βασίζονταν σε τυχαίες και όχι συστηματικές παρατηρήσεις των φυσικών φαινομένων», εξηγεί ο κ. Χριστιανίδης. Πιο συγκεκριμένα, η Αστρονομία ανανεώθηκε τους τελευταίους αιώνες, χάρη στις περσοαραβικές επιδράσεις. «Κυρίως συνέβαλαν οι λόγιοι της Τραπεζούντας, που συνέκριναν και συνέθεσαν τα
συγγράμματα των αρχαίων με έργα Περσών και Αράβων, βασισμένα στον Πτολεμαίο, αλλά εμπλουτισμένα με νεώτερες παρατηρήσεις».

Στα Μαθηματικά, αντίθετα, ακόμη και τους τελευταίους αιώνες, επικρατούσε ο σχολιασμός και η παράφραση στο έργο αρχαίων Ελλήνων, όπως ο Ευκλείδης, ο Νικόμαχος, ο Διόφαντος.

«Μόνη ουσιαστική αλλαγή», σημειώνει ο κ. Γαβρόγλου, «ήταν η χρήση των αραβικών ψηφίων και των αλγοριθμικών μεθόδων στις
μαθηματικές πράξεις, που όμως δεν έγιναν αμέσως αποδεκτά. Η χρήση νέων ψηφίων, με σύμβολα για το μηδέν και τις δεκαδικές υποδιαιρέσεις, άρχισε να γενικεύεται στα βυζαντινά εγχειρίδια μετά τις αρχές του 15ου αιώνα. Η Άλγεβρα, αν και ήταν γνωστή στην Κωνσταντινούπολη στον 14ο αιώνα, ποτέ δεν είχε πολλούς θιασώτες».

INFO

Ο όρος πανεπιστήμιο θεσπίστηκε στα ύστερα χρόνια του Μεσαίωνα. Στο Βυζάντιο, το ανώτατο κρατικό εκπαιδευτικό ίδρυμα ονομαζόταν «αυτοκρατορικό auditorium», «οικουμενικό διδασκαλείον», «πανδιδακτήριον», κ.ά.

Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 03 Ιούνιος 2019 12:25 Περισσoτερα...
 

Η έκθεση ΙΔΕΑ στη Λιουμπλιάνα της Σλοβενίας

E-mail Εκτύπωση PDF

 

 

ΜΆΙΟΣ 17, 2019

Η έκθεση ΙΔΕΑ- Αρχαία Ελληνική Επιστήμη και Τεχνολογία θα παρουσιαστεί στο Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Cankarjev dom (https://www.cd-cc.si/en/culture/exhibitions/idea) στη Λιουμπλιάνα της Σλοβενίας από τον Ιούνιο 2019 έως το Μάρτιο 2020.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν στις 12 Ιουνίου 2019 παρουσία του Υπουργού Πολιτισμού της Σλοβενίας, κ. Zoran Pozni?.

Η έκθεση ΙΔΕΑ ? Αρχαία Ελληνική Επιστήμη και Τεχνολογία, παρουσιάζει την εξέλιξη της ελληνικής σκέψης που δημιούργησε μια σειρά επιστημονικών, τεχνικών και καλλιτεχνικών πεδίων. Παράλληλα, πραγματεύεται όλα εκείνα τα τεχνολογικά επιτεύγματα, τα οποία έφεραν τον αρχαίο ελληνικό κόσμο σε ένα παγκόσμια αναγνωρισμένο επίπεδο.

Την παραγωγή, εκμετάλλευση και διαχείριση της έκθεσης έχει το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας ΝΟΗΣΙΣ. Υποστηρίζεται επιστημονικά από την Εταιρεία Μελέτης της Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας (ΕΜΑΕΤ). Τη μελέτη και επίβλεψη της έκθεσης ανέλαβε η εταιρεία TETRAGON και υλοποιήθηκε με την ευγενική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Μέχρι σήμερα η έκθεση παρουσιάστηκε στο ΝΟΗΣΙΣ από τον Σεπτέμβριο 2016 μέχρι τον Οκτώβριο 2017 και στο Κέντρο Πολιτισμού ?Ελληνικός Κόσμος?, στην Αθήνα, από τον Μάρτιο μέχρι τον Δεκέμβριο 2018.

Για περισσότερα σχετικά με την ΙΔΕΑ πατήστε εδώ.

Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 30 Μάιος 2019 17:30
 


Σελίδα 6 από 175

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ

Διαφήμιση

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1969

Εμφυτεύεται τεχνητή καρδιά σε άνθρωπο, με την οποία ζει τρεις μέρες.

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

ΤVSpot Τεχνικού Μουσείου