Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Θεσσαλονίκη: Έξυπνες πόλεις και ξεναγοί..... ρομποτάκια στο 7o Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής

E-mail Εκτύπωση PDF

Ξεκίνησε χθες και θα διαρκέσει μέχρι αύριο, στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας- ΝΟΗΣΙΣ


Στην Arduinούπολη όλα λειτουργούν "ρολόι". Δεν υπάρχει "μποτιλιάρισμα", ούτε διπλοπαρκαρισμένα, ηλεκτρονικές πινακίδες πληροφορούν τους πολίτες για τις καιρικές συνθήκες και συνθήκες κυκλοφορίας, μουσικά συγκροτήματα σε υπαίθριες μουσικές σκηνές ψυχαγωγούν μικρούς και μεγάλους και σαν "πέσει" η νύχτα τα φώτα της πόλης ανάβουν και τα συντριβάνια γίνονται πολύχρωμα.

Αλλάζοντας την πόλη μου, όπως την ονειρεύομαι, θα μπορούσε να είναι ο τίτλος της εργασίας των μαθητών του 2ου ΕΠΑΛ Γιαννιτσών, όμως η πόλη-μακέτα, που κατασκεύασαν, πήρε το όνομά της από τον μικροεπεξεργαστή Adruino, τον οποίο χρησιμοποίησαν σε μία σειρά από ρομποτικές εφαρμογές και αυτοματισμούς, που ρυθμίζουν τη λειτουργία της πόλης: Ανελκυστήρα, αυτοματοποιημένα συστήματα παρκαρίσματος, μουσική σκηνή, φώτα που ενεργοποιούνται αυτόματα με το σκοτάδι και σβήνουν με το φως της ημέρας, φανάρια που ρυθμίζουν την κυκλοφορία, ηλεκτρονικές πινακίδες.
Οι μαθητές του 2ου ΕΠΑΛ Γιαννιτσών παρουσίασαν το πρωί την Arduinούπολη στο 7ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής Κεντρικής Μακεδονίας, που ξεκίνησε χθες και θα διαρκέσει μέχρι αύριο, στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας- ΝΟΗΣΙΣ, στη Θεσσαλονίκη. Στο συνέδριο συμμετέχουν πάνω από 3.000 μαθητές σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, από τους 7 Νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας, παρουσιάζοντας περισσότερες από 300 καινοτόμες εργασίες και projects (ρομποτική, αυτοματισμοί, δημιουργία εκπαιδευτικού Software και Games, προγραμματισμός σε Mobile - Tablets κ.λπ.).

"Ξεκινήσαμε να κατασκευάζουμε την Arduinούπολη τον Οκτώβριο. Ήταν η πρώτη μας επαφή με τον προγραμματισμό και τη ρομποτική, γι' αυτό κάναμε πρώτα κάποια μαθήματα, πριν προχωρήσουμε στην κατασκευή. Ο ενθουσιασμός μας ήταν μεγάλος και προσπαθήσαμε να δείξουμε όσο το δυνατόν περισσότερες από τις δεξιότητες που αποκτήσαμε. Στην ομάδα μας συμμετείχαν 25 μαθητές. Χωριστήκαμε σε υποομάδες, κάθε μία από τις οποίες ανέλαβε τον σχεδιασμό, κατασκευή, προγραμματισμό και τοποθέτηση ενός αυτοματισμού", λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Χρυσή Γρηγοριάδου, που παρουσίασε την εργασία της ομάδας στο συνέδριο. "Είναι πολύ ωραίο να ασχολείται κανείς με όλα αυτά. Θα μπορούσα να σκεφτώ το επαγγελματικό μέλλον μου, στον τομέα αυτό", προσθέτει η συμμαθήτριά της, Φωτεινή Αμανατιάδου.

Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 27 Απρίλιος 2015 16:46 Περισσoτερα...
 

Το Hubble στα 25: Οι πέντε σημαντικότερες ανακαλύψεις

E-mail Εκτύπωση PDF

 

Η περιπέτεια συνεχίζεται

 

Βαγγέλης Πρατικάκης
Newsroom ΔΟΛ

 


H διασημότερη εικόνα του Hubble, με τίτλο Οι Στύλοι της Δημιουργίας, δείχνει άστρα να γεννιούνται στο Νεφέλωμα του Αετού   (Φωτογραφία:  NASA/ESA/STScI )

Αθήνα

Από την ημέρα που ο Γαλιλαίος αποφάσισε να στρέψει το τηλεσκόπιό του στον ουρανό στις αρχές του 17ου αιώνα, κανένα επιστημονικό όργανο δεν έχει μεταμορφώσει την Αστρονομία όσο το Hubble, το οποίο γιορτάζει τα 25 χρόνια λειτουργίας του την Παρασκευή 24 Απριλίου.

Ακόμα και για το ευρύ κοινό, οι θεαματικές εικόνες του διαστημικού τηλεσκοπίου έφεραν νέα διαύγεια στην εικόνα μας για το Σύμπαν.

Το Hubble εκτοξεύτηκε το 1990 σε μια από τις σημαντικότερες αποστολές του διαστημικού λεωφορείου Discovery. 

 


\

To Hubble, με κάτοπτρο 2,4 μέτρων και μήκος 13 μέτρα, κινείται σε τροχιά ύψους 569 χιλιομέτρων (Πηγή: NASA)

Λίγο αφότου τέθηκε σε τροχιά, οι σχεδιαστές του ανακάλυψαν έντρομοι ότι το πολύτιμο όργανο, του οποίου η κατασκευή κόστισε 2,5 δισ. δολάρια, ήταν μυωπικό και έδινε θολές εικόνες.

Η λύση δόθηκε με την αναβάθμιση του τηλεσκοπίου το 1990, στην πρώτη από συνολικά πέντε αποστολές επισκευής και αναβάθμισης, από τις οποίες η τελευταία πραγματοποιήθηκε το 2009.

Σήμερα, οι διαχειριστές του οργάνου στο Ινστιτούτο Διαστημικού Τηλεσκοπίου στη Βαλτιμόρη δίνουν στο Hubble περίπου πέντε χρόνια ζωής.

Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 24 Απρίλιος 2015 22:52 Περισσoτερα...
 

Μαθητική φαντασία και δημιουργικότητα

E-mail Εκτύπωση PDF

 

ΑΡΘΡΟ: ΛΙΝΑΣ ΚΟΪΝΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΥΛΟΣ ΜΑΚΡΙΔΗΣ/ Meqapress

Η νεανική φαντασία και η ευρηματικότητα «απογειώθηκαν» στο 7ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής Κεντρικής Μακεδονίας, το οποίο άρχισε χτες στη Θεσσαλονίκη με τη συμμετοχή τουλάχιστον 3.000 μαθητών και 400 εκπαιδευτικών από 164 σχολεία Η νεανική φαντασία και η ευρηματικότητα «απογειώθηκαν» στο 7ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής Κεντρικής Μακεδονίας, το οποίο άρχισε χτες στη Θεσσαλονίκη με τη συμμετοχή τουλάχιστον 3.000 μαθητών και 400 εκπαιδευτικών από 164 σχολεία.

Εκπαιδευτικά και ρομποτικά παιχνίδια, βίντεο για την ασφάλεια στο διαδίκτυο, ιστολόγιο για το σχολικό εκφοβισμό, ρομποτάκι- ξεναγός και διαδραστικά παραμύθια παρουσιάζονται, μεταξύ άλλων, στο συνέδριο, που διεξάγεται στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας «ΝΟΗΣΙΣ».

Το 2008 οι σχολικοί σύμβουλοι Πληροφορικής πρότειναν τη διοργάνωση ενός μαθητικού συνεδρίου, το οποίο υιοθετήθηκε αμέσως από την εκπαιδευτική κοινότητα. Οι 450 μαθητές που συμμετείχαν με εισηγήσεις στο 1ο συνέδριο το 2009, έγιναν 1.500 στο 2ο και ο αριθμός τους αυξήθηκε πάνω από 3.000 τα επόμενα  χρόνια.

Στη φετινή διοργάνωση, μαθητές δημοτικού, γυμνασίου   και λυκείου, από τούς επτά νομούς Μακεδονίας, παρουσιάζουν ψηφιακά έντυπα, ιστοσελίδες, διατάξεις εκπαιδευτικής ρομποτικής, εκπαιδευτικά και ψυχαγωγικά παιχνίδια και άλλες εργασίες, που πραγματικά εντυπωσιάζουν.

«Στόχος της διοργάνωσης είναι να δοθεί η ευκαιρία να προβληθεί η δημιουργικότητα των μαθητών και εκτός σχολείου. Τα παιδιά μπορούν να αξιοποιήσουν όσα μαθαίνουν στο σχολείο και να ετοιμάσουν τη δική τους εργασία», ανέφερε στον «Α» ο σχολικός σύμβουλος Πληροφορικής Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Ζαχαρίας  Μανουσαρίδης.

Το συνέδριο διοργανώνεται από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονία5, τους σχολικούς συμβούλους Πληροφορικής Κεντρικής Μακεδονίας, σε συνεργασία με το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας - «ΝΟΗΣΙΣ» και το σωματείο «Φίλοι του Τεχνικού Μουσείου Θεσσαλονίκης»

«Σκοπός της διοργάνωσής μας είναι η ενασχόληση των μαθητών και μαθητριών με μία εργασία επιστημονικών απαιτήσεων, η συμμετοχή τους σε μία εκδήλωση υψηλών προδιαγραφών, καθώς και η ενίσχυση των προσπαθειών διαθεματικής και διεπιστημονικής προσέγγισης στο πλαίσιο των σχολικών μαθημάτων. Παράλληλα, η βιωματική εφαρμογή των Τεχνολογιών της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών και η ανάπτυξη της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας αποβλέπουν στην προαγωγή της έρευνας και της καινοτομίας, δivovτας έμφαση στην παιδαγωγική αρχή "του μαθαίνω πως να μαθαίνω"», επισήμανε ο Περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Παναγιώτης Ανανιάδης.

Οι εργασίες

Το θέμα των εργασιών επιλέγεται από τους ίδιους τους μαθητές, με τη συνεργασία και την καθοδήγηση των καθηγητών Πληροφορικής του σχολείου τους, για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευσης και των δασκάλων τους για την πρωτοβάθμια. Σήμερα μαθητική ομάδα από το 1ο ΕΠΑΛ Γιαννιτσών θα παρουσιάσει εργασία με θέμα «Περιήγηση στον αρχαιολογικό χώρο της Πέλλας με συσκευή Android», ενώ ομάδα από το 3ο Γυμνάσιο Χορτιάτη δημιούργησε ένα νέο φυλλομετρητή. «Ρομποτάκι ξεναγός στην πόλη της Γουμένισσας», τιτλοφορείται η εργασία μαθητών του 1ου Δημοτικού Σχολείου της περιοχής. Στο 8ο Δημοτικό Κιλκί5 μία μαθητική ομάδα έχει ετοιμάσει «Ένα ταξίδι στο χωροχρόνο».

Το πρόγραμμα του συνεδρίου, που ολοκληρώνεται αύριο, περιλαμβάνει δεκάδες μαθητικές εργασίες αναδεικνύοντας τη δουλειά που γίνεται μέσα στα σχολεία, αλλά και εκτός του σχολικού ωραρίου.

ΠΗΓΗ: ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ" - ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ 22/04/2015

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 26 Απρίλιος 2015 08:23
 

Κατασκοπεύοντας τις ραδιοεκπομπές ενός μοναχικού ηλεκτρονίου

E-mail Εκτύπωση PDF

Σωματίδιο στην κλειδαρότρυπα

 

Επιμέλεια: Βαγγέλης Πρατικάκης

Newsroom ΔΟΛ

 

To ηλεκτρόνιο (κόκκινο) κινείται σπειροειδώς γύρω από τις γραμμές ενός μαγνητικού πεδίου (γαλάζιο)
και εκπέμπει φωτόνια (πράσινο), δηλαδή ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία

Κέμπριτζ, Μασαχουσέτη

Για πρώτη φορά, ερευνητές του MIT κατάφεραν να ανιχνεύσουν τα ραδιοκύματα ενός μεμονωμένου ηλεκτρονίου -ένα εντυπωσιακό επίτευγμα που ίσως ανοίγει το δρόμο για την απάντηση ενός κρίσιμου ερωτήματος για τα φευγαλέα σωματίδια νετρίνα.

Οι φυσικοί γνωρίζουν εδώ και καιρό ότι τα φορτισμένα σωματίδια όπως τα ηλεκτρόνια ακολουθούν σπειροειδείς τροχιές και εκπέμπουν ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία -ραδιοκύματα στη συγκεκριμένη περίπτωση. Το φαινόμενο ονομάζεται ακτινοβολία κύκλοτρου και αξιοποιείται σήμερα σε πολλές εφαρμογές όπως η παραγωγή ακτίνων Χ.

Καθώς εκπέμπουν ακτινοβολία, τα σωματίδια σταδιακά χάνουν ενέργεια και κινούνται σε ολοένα και πιο κλειστές τροχιές. Παράλληλα, η συχνότητα της ακτινοβολίας αυξάνεται.

Οι ερευνητές του προγράμματος «Project 8» στο MIT μελέτησαν ηλεκτρόνια που παράγονται όταν το μέταλλο ρουβίδιο-83 υφίσταται ραδιενεργή διάσπαση και μετατρέπεται σε αέριο κρυπτό-83. Κατά την απελευθέρωσή τους τα ηλεκτρόνια έχουν συγκεκριμένη ενέργεια, και οι ερευνητές γνώριζαν πως, αν τα οδηγούσαν σε ένα μαγνητικό πεδίο, τα ραδιοκύματά των ηλεκτρονίων θα είχαν συγκεκριμένη συχνότητα.

«Είναι η ίδια συχνότητα που χρησιμοποιείται στις στρατιωτικές επικοινωνίες -26 gigahertz» σχολιάζει ο Τζο Φορμάτζιο, επίκουρος καθηγητής Φυσικής στο MIT και μέλος της ερευνητικής ομάδας.

Τα ηλεκτρόνια που προέκυψαν από τη διάσπαση του ρουβιδίου οδηγήθηκαν σε έναν μικρό θάλαμο εκτεθειμένο σε ισχυρό μαγνητικό πεδίο. 

Ο ανιχνευτής που συναρμολόγησαν οι ερευνητές μπόρεσε να καταγράψει τις ραδιοεκπομπές μεμονωμένων ηλεκτρονίων για χρονικό διάστημα αρκετών millisecond, αρκετά για να δει τη συχνότητα της ακτινοβολίας να αυξάνεται καθώς τα ηλεκτρόνια κινούνταν στις σπειροειδείς, όλο και πιο κλειστές, τροχιές τους.

Είναι ένα εντυπωσιακό επίτευγμα, καθώς η ισχύς της ακτινοβολίας που ανιχνεύθηκε ήταν της τάξης του ενός τετράκις εκατομμυριοστού του watt.

Τα αποτελέσματα δημοσιεύονται στην έγκριτη επιθεώρηση Physical Review Letters.

Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 23 Απρίλιος 2015 23:55 Περισσoτερα...
 

Το φαινόμενο επιστήμης και διανόησης Άλμπερτ Αϊνστάιν

E-mail Εκτύπωση PDF

Albert Einstein: Ο άνθρωπος που άλλαξε τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο!



Ο σουπερστάρ της φυσικής και μια από τις κορυφαίες διάνοιες που σφράγισαν τον πολύπαθο 20ό αιώνα μόνο συστάσεις δεν χρειάζεται, καθώς τόσο η εικόνα όσο και το έργο του που κλόνισε τα θεμέλια της επιστήμης είναι λίγο-πολύ γνωστά.

Ο άνθρωπος με την ατημέλητη εμφάνιση, ο εκκεντρικός επιστήμονας, ο πατέρας της Θεωρίας της Σχετικότητας φαντάζει ωστόσο σήμερα ένας καλοκάγαθος και σπιρτόζος γεράκος, ένας άγιος της επιστήμης αποκομμένος από κάθε άλλη πλευρά της ζωής. Αν και τα πράγματα μόνο έτσι δεν ήταν στον καιρό του!

Κι αυτό γιατί το «φαινόμενο Αϊνστάιν» αποτελούταν σε ισόποσες δόσεις τόσο από επιστημονική περιέργεια όσο και κοινωνική ματιά, την ίδια στιγμή που οι δράσεις του ως επιστήμονα και διανοούμενου παραμένουν αλληλένδετες στη ζωή του. Δεν είναι εξάλλου και πολύ συχνό το γεγονός ένας νομπελίστας επιστήμονας να οργώνει την υφήλιο κηρύσσοντας την ειρήνη, τη συναδέλφωση των λαών και την εξάλειψη της φτώχειας, γι' αυτό και ο Αϊνστάιν παραμένει εδώ ορόσημο, δικαιώνοντας απόλυτα τον ολιστικό τρόπο με τον οποίο περιέγραψε ο φιλόσοφος Ζαν Πολ Σαρτρ τον ρόλο του διανοούμενου.

Ταγμένος επιστήμονας, έβαλε σκοπό με την επαναστατική του διορατικότητα να μεταμορφώσει τα καθιερωμένο παράδειγμα των φυσικών επιστημών, μεταμορφώνοντας στην πορεία τον τρόπο που έβλεπε ο καθημερινός άνθρωπος τον κόσμο του. Την ίδια όμως στιγμή και σχεδόν απαρέγκλιτα, σήκωσε με το τεράστιο εκτόπισμά του το βάρος μιας εκστρατείας κατά της ανισότητας και υπέρ της οικουμενικής ειρήνης, καταγγέλλοντας τις αδικίες, τον πόλεμο, τον μιλιταρισμό και τον ιμπεριαλισμό των ισχυρών, σε μια ζωή που όπως το έλεγε και ο ίδιος ήταν «μοιρασμένη ανάμεσα στην πολιτική και τις εξισώσεις».

Με πρωτόγνωρη λαϊκή απήχηση για επιστήμονα, ό,τι κι αν έκανε ο Αϊνστάιν γινόταν πρωτοσέλιδο, κι αυτός χρησιμοποίησε τη δημόσια εικόνα του για το κοινό καλό, αν και πλέον η ριζοσπαστικότητα και η μαχητικότητα της πολιτικής ζωής του έχουν υποχωρήσει κάτω από το βάρος των επιστημονικών τομών του.

Γερμανός και εβραίος, έζησε από πρώτο χέρι τόσο την άνοδο του ναζισμού όσο και τον αντισημιτισμό, παραπονούμενος συχνά για τον ύπουλο τρόπο που τον αποδεχόταν (ή δεν τον αποδεχόταν) η επιστημονική κοινότητα αλλά και οι κυβερνήσεις της οικουμένης: «Αν η θεωρία μου για τη σχετικότητα αποδειχθεί επιτυχής, η Γερμανία θα με διεκδικεί ως Γερμανό και η Γαλλία θα διακηρύσσει ότι είμαι πολίτης του κόσμου. Αν τυχόν η θεωρία μου αποδειχθεί αναληθής, η Γαλλία θα λέει ότι είμαι Γερμανός και η Γερμανία θα διακηρύσσει ότι είμαι εβραίος» (σε διάλεξη στη Γαλλική Φιλοσοφική Εταιρεία το 1922).

Ταξιδευτής του κόσμου λοιπόν, ουμανιστής και επιστήμονας ταγμένος στο καθήκον του να κάνει τον κόσμο μας ένα καλύτερο μέρος, ο Αϊνστάιν ήταν ένα επιστημονικό και κοινωνικό φαινόμενο που δύσκολα θα ξαναπεράσει από τον πλανήτη μας, ένα ιδανικό μείγμα επιστημονικού νου και διανόησης που έκανε πολλά περισσότερα από το να πείσει την υφήλιο ότι η κλασική μηχανική δεν μπορούσε να χωρέσει στο σύμπαν.....

Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 24 Απρίλιος 2015 08:29 Περισσoτερα...
 


Σελίδα 1 από 74

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ

Διαφήμιση

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1953

Το τρανζίστορ βρίσκει εφαρμογή σε συσκευές υποβοήθησης της ακοής.

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

SPOT Συνεδρίου

This page require Adobe Flash 9.0 (or higher) plug in.

SPOT Τεχνικού Μουσείου

This page require Adobe Flash 9.0 (or higher) plug in.