Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Νέο πετυχημένο «κρας τεστ» για τη σχετικότητα του χρόνου

E-mail Εκτύπωση PDF

Andrew Brookes, National Physical Laboratory/SPL

Για να κάνουν τη σύγκριση, οι επιστήμονες συγχρόνισαν λέιζερ στη συχνότητα ραδιενεργών
διασπάσεων του στροντίου σε κάθε ένα ρολόι.

Του Κώστα Δεληγιάννη

Τα πιο ακριβή ρολόγια στον κόσμο επιστρατεύτηκαν για να ελέγξουν μία βασική πρόβλεψη των θεωριών του Άλμπερτ Αϊνστάιν, δηλαδή το γεγονός ότι ο χρόνος δεν είναι απόλυτος. Αν και η σχετικότητα του χρόνου έχει επιβεβαιωθεί από αρκετά πειράματα στο παρελθόν, οι επιστήμονες συνεχίζουν να αναζητούν τυχόν παραβίασή της, χρησιμοποιώντας κάθε φορά ολοένα πιο εξελιγμένα μετρητικά όργανα. Κι αυτό, σε αυτή την περίπτωση, θα άνοιγε ο δρόμος για να διατυπωθεί μία νέα θεωρία, η οποία θα «συμφιλίωνε» τις ιδέες του Αϊνστάιν   με την κβαντική φυσική.

Σύμφωνα με την Ειδική Σχετικότητα, οι νόμοι της φυσικής παραμένουν ίδιοι για δύο παρατηρητές που κινούνται με σταθερή ταχύτητα ο ένας ως προς τον άλλο. Κατά συνέπεια, κάθε ένας θα βλέπει το ρολόι του άλλου να «τρέχει» με μικρότερο ρυθμό, ένα φαινόμενο που είναι γνωστό ως διαστολή του χρόνου.

Η Γενική Σχετικότητα επεκτείνει αυτό το φαινόμενο, συμπεριλαμβάνοντας όχι μόνο τη σχετική κίνηση, αλλά και τις τυχόν διαφορές στις βαρυτικές δυνάμεις που δέχεται κάθε παρατηρητής. Κάτι που έχει επιβεβαιωθεί από τα ατομικά ρολόγια που βρίσκονται στους δορυφόρους GPS, σε τροχιά γύρω από τη Γη, τα οποία «τρέχουν» πιο γρήγορα καθώς στις θέσεις τους το βαρυτικό πεδίο είναι ασθενέστερο.

Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 01 Απρίλιος 2017 10:02 Περισσoτερα...
 

Η τέχνη της μελέτης

E-mail Εκτύπωση PDF

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές, είναι πώς θα μάθουν οι μαθητές τον τρόπο μελέτης, ώστε η προσπάθεια τους να έχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Ο τρόπος της μελέτης είναι βασικός παράγοντας για την πρόοδο του μαθητή που συνεχώς αξιολογείται. Οι καλοί βαθμοί δεν εξαρτώνται από το πόσο κάθεται κανείς και μελετά, αλλά από το πώς μελετά.

ΧΩΡΟΣ - ΧΡΟΝΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ

Ο χώρος και ο χρόνος αποδεδειγμένα είναι σπουδαίοι παράγοντες που επηρεάζουν την απόδοση της μελέτης κάθε ανθρώπου.
ΧΩΡΟΣ: Καλό είναι ο ίδιος ο μαθητής να επιλέγει το χώρο της μελέτης του που θα είναι ένα ήσυχο δωμάτιο του σπιτιού του, μακριά από όλους εκείνους που μπορεί να τον ενοχλούν και ιδιαίτερα από τα μικρά παιδιά της οικογενείας.
Στο γραφείο να είναι τακτοποιημένα τα βιβλία και ό,τι άλλο είναι απαραίτητο για το διάβασμα του συγκεκριμένου μαθήματος. Αναμνηστικά, φωτογραφίες, τηλέφωνο, ραδιόφωνο, τηλεόραση και κάθε άσχετο αντικείμενο με το διάβασμα αντικείμενο πρέπει να μην υπάρχουν στο γραφείο την ώρα της μελέτης, όσο κι αν μας αρέσει η νομίζουμε ότι δεν εμποδίζουν τη μελέτη μας. Ο φωτισμός πρέπει να πέφτει από πίσω αριστερά ή από μπροστά και διαγώνια.

Το βιβλίο να απέχει από τα μάτια 25-30 εκατοστά. Τα μάτια πρέπει να ξεκουράζονται κατά διαστήματα για μερικά δευτερόλεπτα, κοιτάζοντας σε μακρινή απόσταση η ανοιγοκλείνοντας τα. Επίσης η σπονδυλική στήλη να είναι κάθετη προς το κάθισμα. Μελέτη ξαπλωμένος(η) δεν γίνεται. Κατά τα διαλείμματα είναι απαραίτητο να γίνεται αλλαγή του χώρου.
ΧΡΟΝΟΣ: Ο καθένας άνθρωπος έχει ορισμένες ώρες κατά τις οποίες είναι πιο αποδοτικός. Ο μαθητής όμως έχει περιορισμένο χρόνο μελέτης, γι' αυτό δεν πρέπει να τον σπαταλά άσκοπα ούτε να αναβάλει τη μελέτη για αργότερα, γιατί ο χαμένος χρόνος δεν κερδίζεται με βιαστικό διάβασμα. Καλό είναι η μελέτη να γίνεται την ημέρα παρά τη νύκτα και να υπάρχουν ορισμένες ώρες μελέτης. Κάθε αλλαγή χρειάζεται χρόνο προσαρμογής.
Το διάλειμμα είναι απαραίτητο και βοηθάει τη μάθηση, αλλά πρέπει να είναι προκαθορισμένης και μικρής διάρκειας και να τηρείται. Κατά τα διαλείμματα οι δραστηριότητες πρέπει να είναι διαφορετικές από το διάβασμα αλλά όχι κουραστικές ή τέτοιες που δύσκολα διακόπτονται.
Η σωματική ευεξία είναι προϋπόθεση για την αποδοτική μελέτη, γι' αυτό χρειάζεται κατάλληλη υγιεινή διατροφή και τα γεύματα να είναι σε τακτά χρονικά διαστήματα. Το άδειο στομάχι όσο και το παραφορτωμένο είναι σοβαρός εχθρός της μελέτης.
Επίσης είναι απαραίτητη η κίνηση και η κανονική γυμναστική που δεν κουράζει. Απαραίτητος είναι ο αρκετός ύπνος για την αναζωογόνηση του σώματος.

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Για την επιτυχία κάθε δουλειάς χρειάζεται η κατάλληλη μέθοδος και ο καλός σχεδιασμός. Το χρονοδιάγραμμα της μελέτης μας βοηθάει να κάνουμε σωστή δουλειά σε σύντομο χρονικό διάστημα, γι αυτό καλό είναι πριν αρχίσουμε τη μελέτη, να προγραμματίσουμε:

-Ποιο μάθημα θα μελετήσουμε πρώτο, δεύτερο, κ.λ.π. Συνήθως αρχίζουμε από το ευκολότερο, αλλά αυτό είναι εντελώς προσωπικό, και γι' αυτό πρέπει τα δυσκολότερα μαθήματα να τα αφήνουμε για τις ώρες που το μυαλό μας είναι ακμαίο. Όποια και να είναι η σειρά που θα ακολουθηθούνε πρέπει να την τηρούμε καθημερινά.

-Τελειώνοντας τη μελέτη κάθε μαθήματος πρέπει να μην υπάρχουν αμφιβολίες γι' αυτό προσπαθούμε να τις ξεδιαλύνουμε κατά βάθος, έτσι δεν θα χρειάζεται να ασχοληθούμε αργότερα πάλι με αυτή. Στη μελέτη δεν χρειάζεται βιασύνη και εκνευρισμός.

-Όταν το πρόγραμμα δεν εκπληρώνεται πρέπει να αναρωτηθούμε εάν πρέπει να καλυφθεί το κενό με μείωση του ελεύθερου χρόνου. Σε περίπτωση που συνεχίζεται η αποτυχία εκπλήρωσης του προγράμματος, πρέπει να αναζητηθεί ο λόγος και να γίνει νέος προγραμματισμός. Στις περιπτώσεις αυτές οι καθηγητές μπορούν να βοηθήσουν το μαθητή/τρια να βρει τα αίτια να τα καταπολεμήσει και νά προχωρήσει στον κατάλληλο προγραμματισμό.

Περισσoτερα...
 

Η Δίκη του Γαλιλαίου

E-mail Εκτύπωση PDF

Κωνσταντίνος Γεωργάκης

 

Αποτέλεσμα εικόνας

 

Η δίκη του Γαλιλαίου το 1633 αποτελεί την τελική έκφραση μιας πορείας που άρχισε πολύ πριν, οι πρώτες αντιδράσεις από θεολόγους και φιλοσόφους για τις έρευνες και τις παρατηρήσεις του Γαλιλαίου θα ξεκινήσουν στις αρχές του 1600. Ο μονάχος Caccini, μετά από κηρύγματα και επιστολές κατά του Γαλιλαίου, καταθέτει στην Ιερά Εξέταση, κατηγορώντας τον ως ύποπτο αιρετικής συμπεριφοράς με αφορμή τα γράμματα του στον Castelli, με τα οποία έθιγε θέματα από το βιβλίο του για τις ηλιακές κηλίδες, συγκεκριμένα καταγγέλλει τον Γαλιλαίο για την πίστη του ότι η γη κινείται γύρω από τον Ήλιο.

Με αφορμή την καταγγελία του Cassini η Ιερά Εξέταση μελετά τα γράμματα (1615) και αποφασίζει ότι η άποψη για τον ακίνητο ήλιο είναι ανόητη και άκρως αιρετική, στη συνεχεία ο Πάπας αναθέτει στον καρδινάλιο Bellarmine, να ζητήσει από τον Γαλιλαίο να εγκαταλείψει τις απόψεις του περί του ηλιοκεντρικού συστήματος, σε αντίθετη περίπτωση θα του δινόταν δικαστική εντολή η οποία θα του απαγόρευε την διδασκαλία, την υπεράσπιση και την συζήτηση των ιδεών του, αν η άρνηση συνεχιζόταν θα έπρεπε να φυλακιστεί.

Ο Bellarmine κάλεσε τον Γαλιλαίο στο σπίτι του αλλά αυτό που συνέβη στην πραγματικότητα είναι το «θολό» κομμάτι της ιστορίας. Από τα πρακτικά της συνεδρίασης της Ιεράς Εξέτασης τον Μάρτιο του 1616 μαθαίνουμε ότι ο Bellarmine ενημέρωσε τον Γαλιλαίο ότι έπρεπε να εγκαταλείψει τις απόψεις του κι αυτός συμφώνησε, άρα δεν έγινε πράξη το δεύτερο κομμάτι τις απόφασης, δηλαδή να του απαγορευτεί η διδασκαλία, και η υπεράσπιση των απόψεων του. Ένα δεύτερο τεκμήριο για την συνάντηση το οποίο είναι ανυπόγραφο και φέρεται να είναι από τα πρακτικά τις συνεδρίασης αναφέρει πως στον Γαλιλαίο εκφωνήθηκε το δεύτερο μέρος της απόφασης. Συνεπώς με τα παραπάνω τεκμήρια δεν είναι ξεκάθαρο αν τελικά είχε απαγορευτεί η διακίνηση των ιδεών του Γαλιλαίου από τον ίδιο.

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 28 Μάρτιος 2017 15:10 Περισσoτερα...
 

Έρχεται το «έξυπνο» σπίτι - Δείτε πώς θα είναι

E-mail Εκτύπωση PDF

«ATHENS SCIENCE FESTIVAL 2017» ΣΤΗ ΤΕΧΝΟΠΟΛΗ

ΑΠΟ ΤΙΣ 29 ΜΑΡΤΙΟΥ ΩΣ ΤΙΣ 2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

 

 

Βάσω Μιχοπούλου

Φαντάζεστε  στο μέλλον να κατοικούμε σε σπίτια που  διαθέτουν  την κατάλληλη ευφυΐα για να προσαρμόζουν  τις συνθήκες διαβίωσης  μας και να ρυθμίζουν  τα επίπεδα άνεσης μας  με βάση τις προσωποποιημένες μας ανάγκες και τις απαιτήσεις για χαμηλή κατανάλωση ενέργειας;

Ασφαλώς αυτό ακούγεται ως σενάριο επιστημονικής φαντασίας, αλλά για το Εργαστήριο Σχεδιασμού Ενσωματωμένων Συστημάτων και Εφαρμογών και το Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδος, από τον περασμένο Δεκέμβριο, αποτελεί μια πραγματικότητα, που βρίσκει την καλύτερη έκφρασή της στην Πρότυπη Οικία Αυτόνομης Διαβίωσης (Ambient Assisted Living House), η οποία βρίσκεται στη Ναύπακτο.

Η είδηση βέβαια, δεν είναι αυτή καθαυτή αλλά το γεγονός ότι  το «έξυπνο σπίτι» κατηφορίζει στην Αθήνα για να πάρει τη θέση του σε έναν από τους χώρους του μεγαλύτερου φεστιβάλ επιστήμης στην Αθήνα, του «Athens Science  Festival 2017» στη Τεχνόπολη από τις 29 Μαρτίου ως τις 2 Απριλίου. Σε συγκεκριμένο χώρο οι ερευνητές  από το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδος που έχουν σχεδιάσει και αναπτύξει τεχνολογίες αιχμής για αυτόνομη και υποβοηθούμενη διαβίωση (Ambient Assisted Living) θα εγκαταστήσουν, θα λειτουργήσουν και θα επιδείξουν στους επισκέπτες ολόκληρη την υποδομή της «έξυπνης κατοικίας», ενώ οι ίδιοι ταυτόχρονα σε on-line σύνδεση θα μπορούν να βλέπουν ζωντανά και την Πρότυπη Οικία Αυτόνομης Διαβίωσης των 60 m2 που βρίσκεται εγκατεστημένη μέσα στην Παπαχαραλάμπειο Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη στη Ναύπακτο.


Ερχεται το «έξυπνο» σπίτι - Δείτε πώς θα είναι

 

«Από τεχνολογικής άποψης, η Πρότυπη Οικία Αυτόνομης Διαβίωσης συνδυάζει, σε ένα πλήρως λειτουργικό περιβάλλον,  τεχνολογίες αυτοματισμού οικιών/κτιρίων που ενσωματώνονται με την υπόλοιπη βασική υποδομή του χώρου, οικιακά ρομπότ που αναλαμβάνουν την διακριτική παρακολούθηση του ανθρώπου και διαθέτουν την απαιτούμενη ευφυΐα για να αντιληφθούν πιθανές κρίσιμες καταστάσεις (π.χ. πτώση ηλικιωμένου), ενσωματωμένες συσκευές με αισθητήρια όργανα που καταγράφουν τις περιβαλλοντικές συνθήκες, αναγνωρίζουν την ανθρώπινη παρουσία και ελέγχουν την ασφάλεια της οικίας, συσκευές καταγραφής Ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος και καρδιογραφήματος με δυνατότητα ασύρματης μετάδοσης των ανθρώπινων βιο ? σημάτων σε πραγματικό χρόνο και πολλές άλλες ετερογενείς συσκευές και τεχνολογίες που συνεργάζονται και διασυνδέονται αδιαφανώς προς τον τελικό χρήστη μέσω του συστήματος ATLAS, μιας υποδομής υπολογιστικού νέφους που αναπτύχθηκε από το εργαστήριο ενσωματωμένων συστημάτων. Αυτή η υποδομή δημιουργεί ένα σύγχρονο οικοσύστημα «Διαδικτύου των Πραγμάτων» (Internet of things) προσανατολισμένο στις σύγχρονες ανάγκες της οικίας αυτόνομης διαβίωσης. Τα δεδομένα που συλλέγονται από αυτή την υποδομή υφίστανται επεξεργασία  από προηγμένους αλγορίθμους με απώτερο στόχο την υποβοήθηση των ημερήσιων δραστηριοτήτων του ανθρώπου. Όλα αυτά θα είναι διαθέσιμα στο κοινό που θα επισκεφθεί το χώρο μας στο Athens Science Festival 2017», εξηγεί ο αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Μηχανικών Πληροφορικής του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδος Νικόλαος Βώρος.

 

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 26 Μάρτιος 2017 10:41 Περισσoτερα...
 

Στη θεωρία των κυματιδίων το «Νόμπελ Μαθηματικών»

E-mail Εκτύπωση PDF

 

Του Κώστα Δεληγιάννη

Ο Γάλλος μαθηματικός Ιβ Μειέρ, ομότιμος καθηγητής στην  ?cole normale sup?rieure Paris-Saclay,  κέρδισε το φετινό βραβείο Άμπελ, δηλαδή το «Νόμπελ Μαθηματικών» όπως είναι το παρατσούκλι του επάθλου.

Ο λόγος της διάκρισης είναι η συμβολή του επιστήμονα στη θεωρία των κυματιδίων (wavelet theory), η οποία έχει μία πολύ μεγάλη γκάμα εφαρμογών ? από την ανίχνευση βαρυτικών κυμάτων, μέχρι τη συμπίεση ψηφιακών βίντεο.

Το βραβείο απονέμεται από τη Νορβηγική Ακαδημία Επιστημών και συνοδεύεται από χρηματική αμοιβή 6 εκατ. νορβηγικών κορονών (περίπου 650.000 ευρώ). Όπως γίνεται και στα βραβείο Νόμπελ, ο Μειέρ έμαθε για τη διάκριση λίγες ώρες πριν ανακοινωθεί η απόφαση της Ακαδημίας.

Ο Γάλλος μαθηματικός Ιβ Μειέρ.

Η θεωρία των κυματιδίων αξιοποιείται σε υπολογιστικούς αλγόριθμους που αποτελούν βασικά εργαλεία των ερευνητών για την επεξεργασία, ανάλυση και αποθήκευση πληροφοριών.

Έχει επίσης εφαρμογή σε ιατρικές διαγνώσεις, όπως για παράδειγμα στις μαγνητικές τομογραφίες, ενώ χρησιμοποιείται για συμπίεση ψηφιακό βίντεο υψηλής ανάλυσης σε αρχεία μικρότερου όγκου.

Τα κυματίδια αποτελούν επέκταση της ανάλυσης Φουριέ, δηλαδή του κλάδου των μαθηματικών που εγκαινίασε ο Γάλλος μαθηματικός Ζοζέφ Φουριέ, για την αναπαράσταση οποιασδήποτε περίπλοκης κυματομορφής με ένα άθροισμα άπειρων αρμονικών συναρτήσεων.

Μία τέτοια ανάλυση, για παράδειγμα, μπορεί να γίνει σε ένα ηχητικό κύμα ή κάποιο σεισμικό σήμα.

Αν και η συγκεκριμένη μεθοδολογία είναι χρήσιμη σε συνεχή σήματα, όπως π.χ. στη συνεχή αναπαραγωγή της ίδιας νότας από ένα βιολί, δεν είναι εύκολο να εφαρμοσθεί σε σύντομα σήματα, για να αφαιρέσει τον «θόρυβο».

Περισσoτερα...
 


Σελίδα 9 από 116

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ

Διαφήμιση

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1965

Πραγματοποιούνται οι πρώτοι διαστημικοί περίπατοι.

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΕΡΤ Συνεδρίο

This page require Adobe Flash 9.0 (or higher) plug in.

SPOT Τεχνικού Μουσείου

This page require Adobe Flash 9.0 (or higher) plug in.