Φίλοι του Τ.Μ.Θ.

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Max Born: Ο συνιδρυτής της Κβαντομηχανικής

E-mail Εκτύπωση PDF

 

 

born

Max Born: Ο συνιδρυτής της Κβαντομηχανικής

Doodle της Google 11/12/17

Ο Max Born (11 Δεκεμβρίου 1882 - 1970) ήταν Γερμανός φυσικός κι ένας από τους τρεις πρωταγωνιστές -οι άλλοι δύο ήταν ο Bohr και ο Heisenberg- στη διαμόρφωση της πιθανοκρατικής ερμηνείας της Κβαντομηχανικής. Σύμφωνα με την ερμηνεία αυτή ο πιθανοκρατικός χαρακτήρας των νόμων της Κβαντομηχανικής δεν οφείλεται σε ατελή γνώση των παραγόντων, που προσδιορίζουν τις μικροσκοπικές κινήσεις αλλά είναι μια εγγενής ιδιότητα της φύσης στο ατομικό και υποατομικό επίπεδο. Η εργασία που δημοσίευσε το 1924 με τίτλο "Για την Κβαντομηχανική", θεωρείται ότι είναι η έναρξη της.

Πήρε το βραβείο Νόμπελ Φυσικής, το 1954, για την στατιστική περιγραφή της συμπεριφοράς των υποατομικών σωματιδίων της ύλης.

Είχε προσλάβει τον Heisenberg και τον Pascaul Jordan για να εργαστούν κοντά του πάνω σε αυτά τα προβλήματα και αυτή η καρποφόρος τριάδα ήταν που έβαλε τις ιδέες του Heisenberg σε μια περισσότερη χρήσιμη φόρμα: την πρώτη μαθηματική εκδοχή της κβαντικής θεωρίας, την Μηχανική των Πινάκων.

Όμως η πιο αξιομνημόνευτη προσφορά του Born αφορά τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε σήμερα την Κβαντομηχανική. Τι είναι η κυματοσυνάρτηση; Τι σημαίνει στην πραγματικότητα; Αυτές και πολλές άλλες απαντήσεις έδωσε ο Born.

O Born πρότεινε ότι η μόνη παρατηρήσιμη όψη της κυματοσυνάρτησης ήταν το τετράγωνο της, Ψ(x)2 , κι όχι η ίδια η κυματοσυνάρτηση.  Θεώρησε επίσης, σαν σωστή ερμηνεία της κυματοσυνάρτησης , ότι το τετράγωνο της σε μια δεδομένη θέση του χώρου ήταν ανάλογη με την πιθανότητα να βρεθεί το σωματίδιο σε αυτό το σημείο του χώρου. Το τετράγωνο αυτό της κυματοσυνάρτησης Ψ2 ονομάστηκε πυκνότητα πιθανότητας P(x)=|Ψ(x)2 | ενώ την ίδια κυματοσυνάρτηση μπορούμε να τη λέμε, πλάτος της πιθανότητας.

Το 1925 οι Μπορν και Χάιζενμπεργκ διετύπωσαν μία νέα προσέγγιση της κβαντομηχανικής, με αλγεβρικούς πίνακες: Στις 9 Ιουλίου, ο Χάιζενμπεργκ παρέδωσε στον Μπορν για έλεγχο και δημοσίευση μία εργασία με τίτλο Uber quantentheoretische Umdeutung kinematischer und mechanischer Beziehungen («Επί της κβαντικής επανερμηνείας των κινηματικών και μηχανικών σχέσεων»). Διαβάζοντάς τη ο Μπορν αναγνώρισε τον φορμαλισμό ως ικανό να μεταφερθεί στην και να επεκταθεί με τη συστηματική γλώσσα των πινάκων, την οποία είχε μάθει με τον Γιάκομπ Ροζάνες στο Μπρεσλάου..

Μέχρι τότε οι πίνακες χρησιμοποιούνταν σπανίως από τους φυσικούς. Ο Γκούσταφ Μίε τους είχε εφαρμόσει σε μία εργασία στην ηλεκτροδυναμική το 1912 και ο Μπορν στην εργασία του για τους κρυστάλλους το 1921. Αλλά η άλγεβρα με τον πολλαπλασιασμό πινάκων δεν είχαν εισαχθεί σε αυτές τις εργασίες, όπως απαιτήθηκε στην κβαντομηχανική. Με τη βοήθεια του πρώην φοιτητή του Πασκουάλ Γιόρνταν, ο Μπορν άρχισε τη μεταφορά και την επέκταση των ιδεών του Χάιζενμπεργκ στη νέα γλώσσα, και υπέβαλαν την εργασία τους προς δημοσίευση. Μία συνέχεια υποβλήθηκε πριν το τέλος του έτους με τα ονόματα και των τριών. Περιείχε την εκπληκτική διατύπωση:

quantum

όπου τα p και q είναι οι πίνακες της θέσεως και της ορμής p ενός σωματίου, ενώ I είναι ο μοναδιαίος πίνακας. Πράγματι, ο πολλαπλασιασμός πινάκων δεν είναι αντιμεταθετική πράξη. Αυτή η διατύπωση αποδίδεται εξ ολοκλήρου στον Μπορν, που επίσης απέδειξε ότι όλα τα στοιχεία που δεν είναι στη διαγώνιο είναι μηδέν. Ο Μπορν θεώρησε ότι η εργασία του με τον Γιόρνταν εμπεριείχε «τις σημαντικότερες αρχές της κβαντομηχανικής, μαζί και την επέκτασή της στην ηλεκτροδυναμική.» Εξάλλου έθετε την προσέγγιση του Χάιζενμπεργκ πάνω σε μία αυστηρή μαθηματική βάση.

Διαλεύκανε επίσης σπουδαία ζητήματα, όπως η Αρχή της Συμπληρωματικότητας, μέσω της οποίας οι κλασσικά αντιφατικές έννοιες "σωμάτιο" ή "κύμα" αναδύθηκαν ως συμπληρωματικές όψεις μιας ενιαίας φυσικής οντότητας, του υλοκύματος.

Παρότι φίλος του Αϊνστάιν από παλιά, ήρθε σε σύγκρουση μαζί του για το φιλοσοφικό υπόβαθρο και την ερμηνεία της Κβαντικής Μηχανικής.

Στο τέλος της ζωής του, δούλευε πάνω στα θέματα της ενοποίησης των πεδίων.

Solvay_conference_1927

Το Συνέδριο του Solvay το 1927.
Ο Μπορν είναι δεύτερος από τα δεξιά στη δεύτερη σειρά, ανάμεσα
στους Λουί ντε Μπρολί και Νιλς Μπορ.

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 12 Δεκέμβριος 2017 00:33 Περισσoτερα...
 

Η παιδαγωγική απαξίωση της εξέλιξης

E-mail Εκτύπωση PDF

ΜΗΧΑΝΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ

 

 

Συντάκτης: Σπύρος Μανουσέλης

 

Έχοντας διερευνήσει στα προηγούμενα άρθρα μας τις φιλοσοφικές και κοινωνικές παραμορφώσεις της εξελικτικής θεωρίας, σκεφτήκαμε ότι θα είχε ενδιαφέρον να εξετάσουμε και τις παιδαγωγικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει η διδασκαλία της.

Γιατί, 150 χρόνια μετά τη διατύπωσή της από τον Δαρβίνο, οι περισσότεροι άνθρωποι δυσκολεύονται να κατανοήσουν, και ακόμη περισσότερο να αποδεχτούν, τη σύγχρονη εξελικτική θεωρία;

Σε ποια νοητικά και παιδαγωγικά εμπόδια προσκρούει η ευρύτερη αποδοχή της συγκεκριμένης επιστημονικής θεωρίας;

Αναζητώντας κάποιες έγκυρες απαντήσεις απευθυνθήκαμε στον Κώστα Καμπουράκη, κορυφαίο Ελληνα μελετητή των παιδαγωγικών-πολιτισμικών προβλημάτων που γεννά η διδασκαλία των επιβεβαιωμένων εξελικτικών εξηγήσεων κάθε μορφής ζωής (άρα και των ανθρώπων) και συγγραφέα τριών πολύ αξιόλογων επιστημονικών βιβλίων, ένα από τα οποία κυκλοφόρησε φέτος και στα ελληνικά.

Στη συνέντευξη που ακολουθεί ο Κ. Καμπουράκης παρουσιάζει αναλυτικά τα διανοητικά και εκπαιδευτικά εμπόδια που αντιμετωπίζει η διδασκαλία των εξελικτικών ιδεών στην Ελλάδα και τονίζει τη ζωτική ανάγκη να διαμορφωθούν κατάλληλα καταρτισμένοι εκπαιδευτικοί.

 

Ο Κώστας Καμπουράκης

Ο Κώστας Καμπουράκης

- Στο βιβλίο σας υποστηρίζετε ότι εκτός από τα γνωστά θρησκευτικά και συναισθηματικά εμπόδια υπάρχουν και βαθύτερα εννοιολογικά-παιδαγωγικά που καθιστούν μη αποδεκτή την εξελικτική εξήγηση της ζωής και του ανθρώπου. Ποια είναι αυτά τα εμπόδια και πώς θα τα ιεραρχούσατε;

Τα κυριότερα εννοιολογικά εμπόδια για την κατανόηση της εξέλιξης είναι η αντίληψη ότι οι διάφορες οντότητες ή αντικείμενα α) έχουν σχεδιαστεί με βάση κάποιον τελικό σκοπό και β) έχουν εσώτερες ουσίες που είναι αμετάβλητες. Αυτές οι αντιλήψεις ισχύουν απόλυτα για όλα τα τεχνουργήματα.

Για παράδειγμα, ένα τραπέζι έχει μια επίπεδη επιφάνεια ώστε να τοποθετούν οι άνθρωποι άλλα αντικείμενα επάνω της και τέσσερα πόδια ώστε να τη στηρίζουν.

Αν αφαιρέσουμε ένα ή περισσότερα πόδια, το τραπέζι πιθανώς θα πάψει να είναι λειτουργικό, αλλά η ουσία του δεν θα αλλάξει και θα εξακολουθήσει να είναι τραπέζι ακόμα και αν χρησιμοποιηθεί για κάποιον άλλο σκοπό.

Ωστόσο, έχουμε την τάση να επεκτείνουμε τον συλλογισμό αυτόν στα έμβια όντα και να σκεφτόμαστε ότι και εκείνα έχουν χαρακτηριστικά σχεδιασμένα για κάποιο σκοπό και μια εσώτερη ουσία που δεν αλλάζει.

Ετσι, η εξέλιξη μέσω φυσικών διαδικασιών, η οποία δεν έχει τελικό σκοπό και η οποία βασίζεται στη μεταβολή, καθίσταται μια εντελώς αντιδιαισθητική ιδέα.

Ας δούμε ένα παράδειγμα για την πρώτη αντίληψη: Αν σας ρωτήσω γιατί τα αεροπλάνα έχουν πτέρυγες, μια εύλογη απάντηση θα ήταν «για να πετούν».

Η απάντηση αυτή είναι απόλυτα σωστή διότι όλα τα αεροπλάνα είναι τεχνουργήματα που έχουν σχεδιαστεί κατάλληλα, έχοντας μεταξύ άλλων χαρακτηριστικών τις κατάλληλες πτέρυγες για να πετούν. Αν τώρα σας ρωτήσω γιατί τα πτηνά έχουν πτέρυγες, η απάντηση που έρχεται διαισθητικά στον νου σας είναι η ίδια: «Για να πετούν».

Ωστόσο, αν σκεφτείτε λίγο περισσότερο, θα συνειδητοποιήσετε ότι οι αετοί χρησιμοποιούν τις πτέρυγες για να πετούν, αλλά οι πιγκουίνοι για να κολυμπούν και οι στρουθοκάμηλοι για τίποτα προφανές. Γιατί συμβαίνει αυτό; Πολύ απλά, γιατί οι οργανισμοί δεν είναι τεχνουργήματα. Ετσι, τα χαρακτηριστικά τους δεν είναι προϊόντα έλλογου σχεδιασμού αλλά μακρόχρονων, φυσικών εξελικτικών διαδικασιών.

Το πρόβλημα λοιπόν είναι ότι τείνουμε να σκεφτόμαστε «αφύσικα» για τους οργανισμούς, παραβλέποντας ή αγνοώντας την εξελικτική τους ιστορία.

Γιατί; Πιθανώς διότι μεγαλώνουμε και ζούμε σε τεχνητά περιβάλλοντα όπου τα περισσότερα αντικείμενα είναι τεχνουργήματα, τα οποία επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τους οργανισμούς.

Αυτές τις αυθόρμητες, διαισθητικές αντιλήψεις που αποτελούν εννοιολογικά εμπόδια στην κατανόηση της εξέλιξης πρέπει πρωταρχικά να αντιμετωπίσει η εκπαιδευτική διαδικασία.

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 12 Δεκέμβριος 2017 00:33 Περισσoτερα...
 

Jan Ingenhousz

E-mail Εκτύπωση PDF

Στον Ολλανδό επιστήμονα αφιερωμένο το σημερινό Doodle της Google


Jan Ingenhousz: Στον Ολλανδό επιστήμονα αφιερωμένο το σημερινό Doodle της Google

 

Τα 287 χρόνια από τη γέννηση του Ολλανδού επιστήμονα Jan Ingenhousz τιμά η Google με το σημερινό της doodle.

Ο Jan Ingenhousz είναι ο άνθρωπος που ανακάλυψε την «μυστική ζωή» των φυτών και έσωσε εκατοντάδες ζωές. Πιο συγκεκριμένα,  ήταν ο πρώτος που παρατήρησε ότι το φως είναι απαραίτητο για τη διαδικασία κατά την οποία τα φυτά απορροφούν το διοξείδιο του άνθρακα, προκειμένου να απελευθερώσουν οξυγόνο (φωτοσύνθεση).Παράλληλα, ανακάλυψε πως η κυτταρική αναπνοή δεν αφορά μόνο τα ζώα, αλλά και τα φυτά.

Ο Ingenhousz ξεκίνησε την καριέρα του ως γιατρός, αφού σπούδασε ιατρική στο πανεπιστήμιο της Louvain. Έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον εμβολιασμό και είναι ιδιαίτερα γνωστός για το γεγονός ότι εμβολίασε εκατοντάδες χωρικούς στο Λονδίνο που κινδύνευαν να νοσήσουν από ανεμοβλογιά.

Το κατόρθωμά του έγινε γνωστό και η αυτοκράτειρα της Αυστρίας Μαρία Θηρεσία τον κάλεσε στη Βιέννη για να εμβολιάσει ολόκληρη την οικογένεια των Αψβούργων. Στη συνέχεια έγινε ο προσωπικός της γιατρός.

Τελικά, επέστρεψε στο Λονδίνο, όπου έμελλε να κάνει και την διασημότερη ανακάλυψη της καριέρας του, τη φωτοσύνθεση.

Τη δεκαετία του 1770, ο Ingenhousz άρχισε να δείχνει ενδιαφέρον για τα φυτά, μετά και από τη συνάντησή του με τον Άγγλο κληρικό, χημικό, φιλόσοφο, γλωσσολόγο και παιδαγωγό Joseph Priestley, ο οποίος είχε ανακαλύψει ότι τα φυτά εκλύουν και απορροφούν αέρια.

Το 1779 παρατήρησε φυσαλίδες σε κάποια φυτά όταν αυτά βρίσκονταν κάτω από το φως, όχι όμως και όταν βρίσκονταν στη σκιά. Συνεχίζοντας την έρευνα, προσδιόρισε ότι το αέριο που εκλύουν τα φυτά είναι το οξυγόνο, ενώ ανακάλυψε επίσης ότι στο σκοτάδι τα φυτά εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα.

Δημοσίευσε τα ευρήματα αυτά την ίδια χρονιά, επηρεάζοντας σημαντικά την περαιτέρω έρευνα σχετικά με τη ζωή των φυτών κατά τους επόμενους αιώνες.

Newsroom

 

 

Newsroom , CNN Greece - 08 Δεκεμβρίου 2017

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 12 Δεκέμβριος 2017 00:26
 

Νίκολα Τέσλα: "Ο Προμηθέας του Ηλεκτρισμού" που εφηύρε το Μέλλον

E-mail Εκτύπωση PDF




Άρθρο: Γιώργος Στάμκος

 

Νίκολα Τέσλα (1856-1943): Επιστήμονας, εφευρέτης, πειραματιστής, ανθρωπιστής, εκκεντρικός, φιλόσοφος, οραματιστής........ Μια αινιγματική και παρεξηγημένη μορφή, που παραμένει ο μύθος και το αρχέτυπο όλων των επιστημόνων του 20ου αιώνα. Ο Τέσλα δεν ήταν μόνον ένας από τους σημαντικότερους επιστήμονες και εφευρέτες της εποχής του. Υπήρξε στη κυριολεξία ο "Προμηθέας του Hλεκτρισμού" και ο άνθρωπος που ανακάλυψε το μέλλον. Ήταν ένας πρωτοπόρος εξερευνητής, που με την ευαισθησία ενός ποιητή ξεκλείδωσε τα μυστικά της Φύσης και τα χάρισε στην ανθρωπότητα. Ένας ονειροπόλος που τόλμησε με τη σκέψη του ν΄ αγγίξει τα άστρα...

Αν και του χρωστάμε τουλάχιστον 700 εφευρέσεις, εκ των οποίων οι 308 ήταν επίσημα κατοχυρωμένες ευρεσιτεχνίες σε 27 χώρες του κόσμου (112 μόνον στις ΗΠΑ), οι οποίες θεμελίωσαν το σύγχρονο κόσμο, ο Τέσλα αγνοήθηκε από την επίσημη ιστορία. Παρά την τεράστια συνεισφορά του υπήρξε ένας Outsider επιστήμονας κι εφευρέτης που τόλμησε να τα βάλει με το πανίσχυρο Κατεστημένο της εποχής του κι έτσι κατέληξε μια "ξεχασμένη μεγαλοφυία", το όνομα του οποίου κόντεψε να διαγραφεί από τη λεωφόρο της γνώσης. Για παράδειγμα μέχρι πρόσφατα οι περισσότεροι θεωρούσαν τον Τόμας Έντισον "πατέρα του ηλεκτρικού φωτός" και τον Γουλιέλμο Μαρκόνι "πατέρα του ραδιοφώνου". Λίγοι γνώριζαν πως ο πραγματικός εφευρέτης και των δύο τεχνολογικών επιτευγμάτων ήταν ο, σκόπιμα περιθωριοποιημένος, Νίκολα Τέσλα. Αν το έργο του δεν ήταν τόσο τεράστιο και θεμελιώδες, αν η συνεισφορά του δεν ήταν τόσο πολύτιμη και οι ιδέες του δεν ήταν τόσο πρωτοποριακές και μεγαλειώδες το όνομα του Τέσλα πιθανότατα θα είχε θαφτεί στο απέραντο κοιμητήριο των αγνώστων της Ιστορίας.

Ευτυχώς όμως δε συνέβη κάτι τέτοιο. Πέρα από το περίφημο Πηνίο Τέσλα (Tesla Coil) και την μονάδα Τέσλα (T), μέτρησης της μαγνητικής επαγωγής, που ήταν λίγο πολύ γνωστά, όλο και περισσότεροι άνθρωποι τις τελευταίες δεκαετίες έχουν μια γνήσια περιέργεια και διψούν για να μάθουν όλο και περισσότερα γι' αυτόν τον παρεξηγημένο και οραματιστή επιστήμονα που ανακάλυψε το αύριο. Ενδιαφέρονται να μάθουν όχι μόνο για το έργο και τις ιδέες του, αλλά και για την περιπετειώδη ζωή του, το χαρακτήρα και τις εκκεντρικότητες του, ακόμη και για την καταγωγή του, καθώς οι περισσότεροι είχαν μια νεφελώδη ιδέα σχετικά με την καταγωγή και αγνοούσαν το γεγονός πως ο Τέσλα ήταν Σέρβος. Τα πράγματα ωστόσο αλλάζουν.





Σχεδόν άγνωστο στους περισσότερους μέχρι πριν από δύο δεκαετίες το όνομα του Νίκολα Τέσλα αποτελεί αναμφίβολα τον καλύτερο "πρεσβευτή" της Σερβίας και του σέρβικου λαού στο σύγχρονο κόσμο. Ειδικά στην Ελλάδα, όπου η παραδοσιακή φιλία και αλληλεγγύη προς το σερβικό λαό, όπως εκδηλώθηκε έμπρακτα και στις αρχές της δύσκολης για τους Σέρβους δεκαετίας του 1990, δημιούργησε ένα έντονο ενδιαφέρον και μια ανιδιοτελή επιθυμία για την αποκατάσταση της αλήθειας γύρω από τον Τέσλα. Είχα την τιμή, καθώς ο Τέσλα ήταν μια από τις παιδικές μου εμμονές, να συγράψω το 1998 το πρώτο βιβλίο στα Ελληνικά για τον Τέσλα, που ήταν και η πρώτη βιογραφία του στην ελληνική γλώσσα υπό τον τίτλο ΝΙΚΟΛΑ ΤΕΣΛΑ: Ο Προφήτης του 21ου Αιώνα (εκδ. Αρχέτυπο), η οποία εκδόθηκε στις αρχές του Μαρτίου του 1999, δύο μόλις βδομάδες πριν από την έναρξη των διάρκειας 78 ημερών ανελέητων Νατοϊκών βομβαρδισμών κατά της Σερβίας. Από τότε εκδόθηκαν κι άλλα βιβλία στα Ελληνικά για τον Τέσλα, δεκάδες άρθρα, πολλά ντοκιμαντέρ και το ενδιαφέρον του κόσμου αυξήθηκε κατακόρυφα.

Η πρώτη έκθεση που έγινε στην Ελλάδα για τον Τέσλα ήταν μια μικρή έκθεση του Μουσείου "Νίκολα Τέσλα", που φιλοξενήθηκε το 2009 στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Θεσσαλονίκης. Ήταν μια πρόγευση, κάτι σαν ορεκτικό που άνοιξε ακόμη περισσότερο την όρεξη των Θεσσαλονικέων για τον Τέσλα. Οκτώ χρόνια αργότερα η Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα το υπερσύγχρονο "Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας - NOESIS", σε συνεργασία με το Μουσείο "Νίκολα Τέσλα" του Βελιγραδίου φιλοξενεί πλέον, μια μεγάλη έκθεση με τίτλο "Νίκολα Τέσλα: Ο Άνθρωπος Που Εφηύρε το Μέλλον", η οποία ξεκίνησε στα τέλη Οκτώβρη του 2017 και θα διαρκέσει ως τα τέλη Μαρτίου του 2018.

Τα επίσημα εγκαίνια της έκθεσης έγιναν το Σάββατο 4 Νοεμβρίου 2017 στις 19:00 το βράδυ, με είσοδο ελεύθερη για το κοινό. Ωστόσο ούτε οι διοργανωτές δεν περίμεναν να έλθει τόσος πολύ κόσμος, καθώς οι επισκέπτες των εγκαινίων έφτασαν τους δύο χιλιάδες. Στην τελετή των εγκαινίων, όπου στο αμφιθέατρο των 250 θέσεων είχε διπλάσιο κόσμο που στέκονταν όρθιοι, ο διευθυντής του Μουσείου "Νίκολα Τέσλα" Branimir Jovanovic είπε ανάμεσα στ' άλλα: "Εμείς στο Μουσείο Νίκολα Τέσλα ενδιαφερόμαστε ιδιαίτερα για να δείξουμε στον κόσμο, εκτός από τις εφευρέσεις του Τέσλα και την ιστορική συνεισφορά του στην επιστήμη και τεχνολογία, και κάτι που εμείς το ονομάζουμε 'doctrine' του Τέσλα, τον κόσμο των ιδεών του Τέσλα που αφορούν το μέλλον και την βιωσιμότητα ανθρώπινου πολιτισμού". Από την πλευρά του ο γενικός πρόξενος της Σερβίας στην Θεσσαλονίκη, Sinisa Pavi?, είπε πως "ο Νίκολα Τέσλα ανήκει σε εκείνους τους μεγάλους γιους των (αριθμητικά) μικρών λαών, όπως είναι ο Σέρβικος ή ο Ελληνικός, οι οποίοι όμως με τα επιτεύγματά τους και την επίδρασή τους στην ιστορία, έκαναν τους λαούς τους να γίνουν Μεγάλοι".

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 12 Δεκέμβριος 2017 00:24 Περισσoτερα...
 

Η πρωτοφανής «ανάσταση» ενός άστρου-ζόμπι

E-mail Εκτύπωση PDF

 

 

Η πρωτοφανής «ανάσταση» ενός άστρου-ζόμπι

 

Συνέντευξη: Σωτήρης Σκουλούδης, Παναγιώτης Βλαχουτσάκος

Στις αρχές Νοεμβρίου οι ερευνητές του Αστεροσκοπείου Las Cumbres Observatory (LCO) και του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στη Σάντα Μπάρμπαρα, με επικεφαλής τον Ιάιρ Αρκάβι, ανακοίνωσαν -και δημοσίευσαν στο περιοδικό Nature- μία πολύ περίεργη ανακάλυψη που αφορά σε εκρήξεις υπερκαινοφανών αστέρων και ανατρέπει όλα όσα πιστεύαμε μέχρι σήμερα.

Οι επιστήμονες έστρεψαν το τηλεσκόπιο τους στην κατεύθυνση του αστερισμού της Μεγάλης Άρκτου και σε μία γωνιά του διαστήματος που απέχει περίπου μισό δισεκατομμύριο έτη φωτός από τον πλανήτη μας, και παρατήρησαν ένα «άστρο-ζόμπι» το οποίο αρνείται να πεθάνει αν και έχει ήδη εκραγεί τουλάχιστον δύο φορές!

 


 

Ο λόγος για τη supernova iPTF14hls η οποία αρχικά είχε ανακαλυφθεί το 2014 και έμοιαζε με μια τυπική περίπτωση. Όμως, μετά από μερικούς μήνες, οι αστρονόμοι παρατήρησαν κάτι που δεν είχαν ξαναδεί: ο υπερκαινοφανής αστέρας, που είχε γίνει στο μεταξύ αχνός, έγινε και πάλι φωτεινός, κάτι που αποτελεί «παραφωνία» σε σχέση με τις έως τώρα θεωρίες για τις κοσμικές καταστροφές αυτού του είδους.


Η απεικόνιση του παράδοξου φαινομένου

Η απεικόνιση του παράδοξου φαινομένου

"Συνήθως, μια τυπική έκρηξη σούπερ-νόβα ξεθωριάζει στον ουρανό μέσα σε 100 περίπου μέρες. Όμως η συγκεκριμένη έγινε διαδοχικά πιο λαμπερή και πιο αχνή, τουλάχιστον πέντε φορές μέσα στη διετία

Όταν οι επιστήμονες ανέτρεξαν στα αστρονομικά αρχεία τους, με μεγάλη έκπληξή τους συνειδητοποίησαν ότι ακριβώς στο ίδιο σημείο του ουρανού, είχε γίνει έκρηξη σούπερ-νόβα το 1954. Με κάποιο τρόπο, το εν λόγω άστρο επιβίωσε από εκείνη την έκρηξη, για να εκραγεί ξανά το 2014, και στη συνέχεια να αρχίσει να «αναβοσβήνει»...


Μεταξύ των ερευνητών που συμμετείχαν σε αυτή την πρωτοφανή παρατήρηση είναι και ο ερευνητής Γιώργος Λελούδας, του Κέντρου Σκοτεινής Αστρονομίας του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης.

 

Η ανακοίνωση από το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης

Η ανακοίνωση από το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης

 

Ο κ. Λελούδας μίλησε στο zougla.gr για το «άστρο-ζόμπι» και αναφέρθηκε στα συμπεράσματα που οδηγούνται οι επιστήμονες μετά από αυτή την... ακατανόητη παρατήρηση.

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 12 Δεκέμβριος 2017 00:27 Περισσoτερα...
 


Σελίδα 1 από 122

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ

Διαφήμιση

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

1960

Εκτοξεύεται μετεωρολογικός δορυφόρος.

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Μαθητικο Συνεδριο Πληροφορικης

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΕΡΤ Συνεδρίο

This page require Adobe Flash 9.0 (or higher) plug in.

SPOT Τεχνικού Μουσείου

This page require Adobe Flash 9.0 (or higher) plug in.